Ajotesti: 200 km yhdellä latauksella

Prophete on luvannut 200 kilometrin maksimikantaman eSport retkipyörilleen. Pyöristä löytyy nykytrendien mukaisesti ihan perus 630 Wh akku, joten vähän epäilyttämäänhän tuo toimintamatka laittaa. Vaikka 200 kilometrin lupaus perustuu kevyisiin kuormiin ja ihanteellisiin olosuhteisiin, niin paljon se on silti. Totuus löytyy vain testaamalla, joten ei muuta kun pyörän selkään ja kohti horisonttia!

Ajotestimme lähtötilanne

Testissä käyttämämme Prophete eSport oli sisäänajettu koeajomalli, jonka akku oli ladattu jo pariin otteeseen ja täysi kapasiteetti siten käytössä. Aloitettaessa testi akun varaustaso oli 94%, johtuen akun turvamekanismistä, joka estää akun lataamiseen täyteen varauksen ollessa yli 80%. Menetetyt 6% päätettiin ottaa vastaan lisähaasteena.

Esportin keulaa ei saa täysin lukittua, mutta jäykin mahdollinen asetus pitää hukattujen wattien määrän kurissa.

Pyörä muutoin oli juuri ensihuollettu, voimansiirto öljytty, haarukan preloadit jäykimpään asetettu ja renkaat 4,5 barin maksimipaineissa. Runkolaukusta löytyi kuskille vähän evästä matkaan ja varaosia sekä työkaluja haavereiden varalle. Testikuskin viitan sai 85 kiloinen peruskuntoinen verkkokaupan ylläpitäjämme.

Testin säännöt

Jotta luotettava tulos syntyy, niin täytyy ajelulle jotkin reunaehdot olla. Päätimme, että testin ajan vähintään avustustaso 1 täytyy olla koko ajan päällä ja keskinopeuden alittaa selvästi 25 km/h, jotta voidaan osoittaa ajamisen tapahtuneen avustettuna. Pyörää on myös ajettava koko ajan, eli esimerkiksi jyrkimpiä ylämäkiä ei akun säästämiseksi saa taluttaa. Reitin suhteen tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolista ajoa sisällytettyä. Starttina ja maalina tuli toimia sama piste, eli yhtä soittoa myötätuulen avulla Helsingistä Savoon ajamista ei katsottu reiluksi.

Kohti 200 kilometrin edessä odottavaa maalia

Onnistuminen edellytti 2 kilometrin taittamista maksimissaan 1% akun kulumista vasten. Toki vajaalla akulla lähdettäessä oli tuohonkin tehohyötysuhteeseen nähden kirittävää. Alla kuvat kuinka kilometrejä kerty mittariin. Vaikka testaajamme olisi halunnut ajaa reissun yhtä soittoa, niin käytännön syistä ajot on pilkottu useammalle päivälle. Ei kannata takertua siis esim näytön kellonaikoihin.

Ensimmäiset 75 kilometriä meni mukavasti maanteitä pitkin rullaillen.

 

40 kilometrin kohdalla takamatka oli kiritty kiinni ja akkua oli 80% jäljellä.

 

Akun kulumisen kannalta vaikutti selvältä, että maanteitä pitkin ajaen testi onnistuisi, joten siirryttiin kaupunkiin vaikeampiin olosuhteisiin.

 

Ensimmäinen 100 kilometriä tuli täyteen Helsingin Hietaniemessä, kun akussa oli vielä 61% jäljellä. Kaupungin sekavauhtinen liikennevirta ja pysähdykset söivät akkua selkeästi nopeammin, mutta edelleen oltiin voiton puolella.

 

170 km kun oli takana ja akkua jäljellä 31%, niin homma alkoi näyttää jo varmalta.

 

200 km sähköpyörä
Myytti murrettu, 200 kilometriä täyteen! Koko reissu siis vei vaivaiset 75% virtaa akusta.

 

Keskivauhti 19,6 km/h ei päätä huimannut, mikä oli periaatteessa tarkoituskin. Avustuksilla mentiin siis, pl. jyrkimmät alamäet.

Paljonko pyörällä pääsisi parhaimmillaan?

Se, että 200 kilsaa tuli noinkin helposti mittariin niin yllätti meidätkin. Ensimmäiset 50 kilometriä tuli poljettua kieltämättä tosissaan, ja pelkkää ykkösavustusta käyttäen. Mutta jos sitä tahtia olisi jatkettu niin akku olisi saatu tyhjäksi vasta Joulun tienoilla. Kuskista sekä matkavarusteista olisi tiristettävissä vielä parikymmentä kiloa pois myöskin. Isoja avustustasoja käyttämällä 200 km ei tietenkään toteudu, mutta täydellisellä optimoinnilla hyväkuntoinen kuljettaja helpoissa olosuhteissa ajaa tällä pyörällä vaikka 300 km.

Miksi kantama on niin hyvä?

42mm leveät hyvin rullaavat renkaat kovilla paineilla tekevät paljon. Sen lisäksi AEG:n käyttöjärjestelmän ohjelmisto on optimoitu alhaisimman avustustason osalta huomattavasti energiatehokkaammaksi kuin kilpailevissa käyttöjärjestelmissä.

Kun 75 km oli takana maanteillä, näytti pyörän jäljellä oleva kantama vielä 360 kilometriä.
MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra

MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...

Lue aiheesta
Turvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella

Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....

Lue aiheesta
Eurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?

Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen lumessa

Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...

Lue aiheesta
Sähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa

Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen oikein

Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...

Lue aiheesta
Sähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä

Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...

Lue aiheesta
Sähköpyörä osamaksulla

Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....

Lue aiheesta
Sähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?

Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...

Lue aiheesta
Täysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta

Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...

Lue aiheesta
Sähköpyöräilyä kuukausihintaan 149€/kk – Suomalaisella Terässiivellä

Sähköpyörä leasing yksityisille on ollut kysyttyä, mutta vaikeasti toteutettavissa kohtuullisin hinnoin,...

Lue aiheesta
Tilaa muistutus Ilmoitamme sähköpostiisi, kun tuotetta on taas saatavilla.