PIKAOPAS PROPHETE SÄHKÖPYÖRÄN OMISTAJALLE
Tämä pikaopas on heille, jotka eivät välttämättä jaksa lukea pyörän mukana tulevaa paksua ohjekirjaa. Vaikka edelleen suosittelemme myös senkin lukemista, niin pääsee tämän ohjevihkon kanssa jo pitkälle Prophetepyörän kanssa.
Tämän ohjevihkon avulla selviät yleisimmistä ongelmatilanteista ja takaat pyöräsi toimivuuden. Lisäksi saat vinkit miten pidät sähköpyörän kunnon hyvänä ja saat hyvän jälleenmyyntiarvon pyörällesi, kun tulee aika vaihtaa uuteen malliin.
Sisällysluettelo
- Sähköpyörä ajokuntoon
- Yleisimmät ongelmat käyttöönotossa ja nopeat ratkaisut
- Sähköpyörällä ajaminen
- Sähköpyörän säilytys
- Sähköpyöräily talvella
- Sähköpyörän huolto
- Sähköpyörän akku
- Sähköpyörän takuu
- Asiakaspalvelu
1. Näin laitat sähköpyörän ajokuntoon
Ohjaustanko on käännettynä kuljetuksen ajan. Suorista ohjaustanko ja kiristä ohjainkannattimen ruuvit, sekä ruuvit joilla ohjaustanko on kiinnitetty ohjainkannattimeen.
Ennen poljinten asentamista varmista kumpi poljin tulee kummallekin puolelle. Polkimet asennettaan 15mm lenkkinavaimella tai 6mm hexagon-ruuvaimella, polkimesta riippuen.
- Oikealle puolelle asennettavan polkimen (R-poljin) kierteet ovat ”kellonsuuntaisesti”, samaan suuntaan kuin kierteet tavallisissa muttereissa ja ruuveissa. Oikean puolen poljinta kierretään ”myötäpäivään” asennettaessa.
- Vasemmalle asennettavan polkimen (L-poljin) kierteet ovat ”vastapäivään” ja poljinta kierretään ”vastapäivään” asennettaessa.
ProKey -avainten ohjelmointi ja sähköjärjestelmän käyttöönotto
1 Anna akulle heräte painamalla sen virtanäppäimestä.
- Paina ohjausangon vasemman käden puolen hallintalaitteesta käynnistysnappia kunnes näyttö käynnistyy.
- Laita oranssi prokey-avain hallintalaitteen yläpuolelle, kunnes näytölle ilmestyy numero 1.
- Laita akun lukituksen avaimen kanta hallintalaitteen yläpuolelle, kunnes näytölle ilmestyy numero 2.
- Laita vara-avaimen kanta hallintalaitteen yläpuolelle, kunnes käyttöjärjestelmä aukeaa.
- Ohjelmointi on valmis. Sähköjärjestelmä aukeaa vastaisuudessa kumpaa tahansa mustakantaista avainta näyttämällä hallintalaitteelle virtanäppäimen painamisen jälkeen.
Video-ohjeet löydät myös sivuiltamme:
https://sahkopyorakeskus.fi/asiakaspalvelu/kayttoonotto/
2. Yleisimmät ongelmat ja nopeat ratkaisut
Seuraavia tilanteita on mahdollista tulla vastaan pyörän ensimmäisten käyttökertojen yhteydessä:
- Error code 21. Tarkoittaa, että sähköpyörän nopeusanturi ei tunnista pyörän nopeutta takarenkaan pinnaan kiinnitetystä magneetista. Mikäli takapyörän pinnoissa ei löydy magneettia niin ole yhteydessä ja lähetämme teille uuden välittömästi. Mikäli magneetti löytyy, niin se on väärässä kohdassa. Siirrä magneetti oikeaan paikkaan verkkosivuilla olevan yksityiskohtaisen videon avulla. Löydät ohjeet verkkosivustolta: “Huolto → Ratkaisut vikatilanteissa” ja kohdasta kolme.
- Pyörän virrat ei mene päälle. Yleisin syy on, että akku on mennyt “horrostilaan”. Paina akussa olevaa mustaa painiketta 2 sekuntia pohjassa ja käynnistä pyörä uudestaa. Akku menee “horrostilaan” aina 24h käyttämättömyyden jälkeen suojatakseen itseänsä.
- Akkua tulee ladata 5-10 kertaa, ennen kuin koko akun kapasiteetti saadaan täyteen potentiaaliin. Mikäli yli 10 lataamisen jälkeen akku ei toimi mielestäsi oikealla tavalla niin ota yhteyttä asiakaspalveluun.
- Eikö akku lähde lataamaan? Akussa on sisäinen suojamekanismi, jonka tehtävän on pidentää akun elinikää mahdollisimman pitkäksi. Tämän takia akku ei lataudu, jos akun varaustaso on yli 80%. Käy ajamassa lenkki, että akkua on jäljellä alle 80% ja laita lataukseen.
- Tuntuuko, että moottori ei avusta kunnolla ja akkua on jäljellä alle 20%? Tämän on akun sisäisen suojamekanismin ominaisuus, joka suojaa akkua täydeltä tyhjenemiseltä. Moottori kyllä avustaa, mutta vähemmän kuin normaalisti. Mikäli akku tyhjenee kokonaan niin se vaikuttaa akun elinikään erittäin negatiivisesti.
- Prophete sovellus ei ole olennainen pyörän käytön kannalta. Kaiken lisäksi sovellusta ei ole suomeksi eikä pyörää tarvitse rekisteröidä sovelluksen kautta. Sovellus on vasta kehitysvaiheessa, joten siinä esiintyy häiriöitä. Unohda sovellus ja jatka ajamista.
Kaikki yleisimmät oletetut viat sekä oikeat viat ratkaisuneineen löytyvät sivuiltamme:
https://sahkopyorakeskus.fi/ongelmanratkaisu-vianmaaritys/
3. Sähköpyörällä ajaminen
Hyvin vääntävällä sähkömoottorilla saattaa tuntua, että eihän tässä mitään pyörän omia vaihteita tarvitse käyttää. Maksimiavustustasoilla liikkeellelähdöt ja mäkien ylitykset taittuvat muutamia vaihteita käyttäen. Ajotavan huono puoli on se, että vaihderattaat kuluvat nopeammin ja epätasaisesti. Myös ketjuun kohdistuva rasitus on sitä suurempi, mitä enemmän vääntöä siihen kohdistuu. Tällöin ketjun kuluminen on nopeampaa ja pahimmassa tapauksessa koko ketju voi katketa kesken ajon. Voimansiirtoon kohdistuva rasitus on sitä kovempi mitä alhaisemmalla poljinnopeudella ajetaan.
Huonoimmillaan olemme vaihtaneet kaikki ketjut ja rattaat asiakkaan pyörään 200km ajon jälkeen. Huollolle tuli hintaa n. 250€ sisältäen varaosat ja työt.
Ratkaisu on lisätä kadenssia eli poljinnopeutta
Kadenssilla tarkoitetaan kampiakselin kierroslukua minuuttia kohden, eli sitä kuinka tiheästi polkimet pyörivät minuutissa. Sen sijaan, että kadenssi vaihtuisi kulkunopeuden mukaan olisi tarkoituksenmukaista, että kadenssi pysyy tasaisena ja vaihteita vaihdetaan kulkunopeuden muuttuessa. Tällöin vaihteistoa käytetään koko laajuudeltaan, jolloin se kuluu hitaammin ja tasaisemmin eri rattaille jakautuen.
Tavallisen pyöräilijän tapauksessa tavoiteltava kadenssi löytyy 75-90 kierroksen paikkeilta. AEG:n TFT-monitoiminäyttö näyttää kadenssin yhtenä tiedoistaan. Mikäli kadenssimittaria ei ole, tunnistaa liian ison vaihteen ja alhaisen kadenssin siitä, että polkeminen tuntuu hyvin raskaalta ja kampien pyörimisnopeutta on haastava kiihdyttää. Vastaavasti liian korkean kadenssin ja liian pienen vaihteen tuntee siitä, että tunne polkemisen vastuksesta katoaa ja vauhti ei juurikaan lisäänny poljettaessa kovempaa.
Vaihteiden vaihto on yhtä tärkeätä sähköpyörällä kuin luomupyörällä
Vaihteiden vaihto taittuu monilta varmasti luonnollisesti, mutta sähköavustus saattaa joskus hämätä hieman laiskempaan vaihtamiseen. Tällöin saatetaan huomata jälkijunassa, että liian iso vaihde on jäänyt päälle esimerkiksi pysähdyttäessä tai mäessä.
Ketjuvaihdetta ei kannata vaihtaa ikinä pysähdyksissä. Liikkellelähdössä ketjuun kohdistuva voima on niin suuri, että tässä kohtaa vaihteenvaihto kuluttaa suotta niin ketjua sekä rattaita. Pyri siis ennakoimaan pysähdykset ja alentamaa vaihdetta hyvissä ajoin. Jos huomaat pysähtyneesi liian isolla vaihteella, pyri lähtemään liikkeelle kyseisellä vaihteella ja vaihtamaan pienemmälle, kun olet päässyt taas vauhtiin.
Ennakoi ylämäissä vaihteiden suhteen
Vaihda sopiva vaihde mäen jyrkkyyteen nähden ensin ja tämän jälkeen vasta nosta avustustasoa. Tämän kautta vältetään taas liian isolla vaihteelle etenemistä ja tarpeettoman kovan väännön siirtämistä voimalinjaan.
Näin valitset sopivan vaihteen ja avustustason
Sopivin avustustaso on yleensä alhaisin tilanteen vaatima avustustaso. Käyttämällä monipuolisesti eri avustustasoja saavutetaan monia eri hyötyjä:
- Akunkesto ja kantama on luonnollisesti suurempi käytettäessä alhaisia avustustasoja.
- Alhainen avustustaso ja korkeampi kadenssi tuo paremman kontrollin pyörällä ajamiseen. Liikkeelle lähtiessä huomaa liian ison lähtövaihteen vaikutuksen, kun vauhtiin pääseminen kestää ja meno on vaappuvaa.
- Pehmeämpi ajokokemus syntyy, kun ei ajeta maksimiavustuksella syyttä. Maksimiavustuksella pyörä kiihtyy hyvin nopeasti 25 km/h vauhtiin ja avustus katkeaa. Nopeuden taittuessa alle 25 km/h iskee avustus jälleen kovaa ja eteneminen voi tuntua nykivältä. Jos maasto ei mahdollista yli 25 km/h nopeudelle ajamista avustamattomana, voi pehmeämmän ajon aikaansaamiseksi koettaa alentaa avustustasoa ja tasata vauhdin 20-25 km/h nopeuteen.
- Ketjut ja rattaat kuluvat eniten isolla vaihteella, isoimmalla avustustasolla ja pienellä kadenssilla. Valitsemalla vaihteen, jonka avulla kadenssi eli poljinnopeus on 75-90 kierrosta minuutissa, maksimoit voimansiirron käyttöiän (ketjut, rattaat).
- Sähköpyörän säilytys
Pyri säilyttämään pyörää pölyltä, lialta ja kosteudelta suojattuna. Sähköosien suojaamiseen toimivat erilaiset neopreenisuojat. Koko pyörän peittävä sadesuoja toimii sekä pölyä että vettä vastaan. Talvella ajettaessa ennen säilytystä pyyhkäise suurimmat lumi-/loskakertymät pois pyörän rungosta vaihteistosta, rattaista ja ja ketjuista. Tällä tavoin pidennät pyörän rungon ja komponenttien elinikää ja varmistat pyörän toimivuuden myös seuraavan kerran ajoon lähdettäessä.
Pyörän vaihteiston, ketjujen ja rattaiden puhdistamiseen kelpaa hyvin esimerkiksi tiskiharja, mutta parhaimman tuloksen saat tarkoitukseensa tarkoitetuilla tuotteilla.
Sähköpyörän akun säilytys
Akkua tulisi säilyttää lämpimässä sisätilassa tai ainakin säältä suojassa varastossa, jossa lämpötila on vähintään +5 astetta. Älä ikinä säilytä akkua tyhjänä. Optimaalinen varausaste akun säilyttämiselle on 40-80%.
- Sähköpyöräily talvella
Estettä ajamiselle ei ole. Akulla voi ajaa jopa -20 asteen pakkasessa, mutta pakkanen nopeuttaa akun varauksen purkaantumista. Pakkanen kannattaa huomioida akun kantoetäisyyden arvioinnissa ja hyvänä nyrkkisääntönä voi ajatella, että akun todellinen varauskyky pakkasella on noin 60-80% normaalista. Neopreenisuoja hidastaa akun kylmettymistä. Muista pakkaskeleillä akku ottaa aina sisälle säilytykseen.
Akun lataus
Akku tulee ladata aina lämpimässä. Mikäli olet ajanut pyörällä pakkasessa niin aloita akun lataaminen vasta, kun olet siirtänyt akun lämpimään ja sen lämpötila on palautunut huonetilaa vastaavaksi. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää, että aloitat latauksen noin 30-60 minuutin kuluttua akun tuomisesta lämpimään tilaan. Mikäli olet pyöräillyt pakkasessa yhtäjaksoisesti tunnin tai enemmän, niin aloita lataus vasta, kun akku ei tunnu käteen enää kylmältä.
Jarrut
Tarkasta jarrujen toimivuus aina ajoon lähdettäessä. Poista mahdollinen lika, jää ja loska jarruista vanteista ja/tai jarrulevystä. Ylimääräinen lika ja kosteus nopeuttavat jarrujen ja vanteen/jarrulevyn kulumista sekä vähentävät jarrujen tehokkuutta.
Sähköpyörän ylläpito
Pyörän toimivuuden ja pitkäikäisyyden säilyttämiseksi pyörän vaihteisto, ketjut ja rattaat kannattaa aina putsata ajon jälkeen. Putsauksen lisäksi kannattaa kerran viikossa lisätä öljyä rattaisiin ja ketjuihin kitkan vähentämiseksi. Tällä tavoin harmainakin päivinä sähköpyöräsi rullaa hyvin. Vältä käyttämästä spray-pohjaista öljyä, sillä spray päätyy usein rungon muihin osiin, joihin se puhdistamattomana kerää likaa ajan kuluessa. Muc-offin -50C ketjuöljy sopii viimeistään jo kovimmissakin olosuhteissa menijälle.
6. Sähköpyörän huolto
Sähköpyörän huolellinen ylläpito ja osien tarkastaminen lisää ajoturvallisuutta ja vähentää suurempien korjausten riskiä tulevaisuudessa. Säännöllisesti tehtävä kotihuolto ei sähköpyörän osalla poikkea juurikaan tavalliselle normaalille polkupyörälle tehtävästä huollosta, mutta on erittäin tärkeätä!
- kotihuolto
- Puhdista säännöllisesti aina kun ylimääräistä likaa esiintyy pyörässä.
- ensihuolto
- Kun pyörällä on ajettu 200-300km
- kausihuolto
- Ympärivuotisesti ajavat 2 kertaa vuodessa / 1000km
- Sesonkiajajat kerran vuodessa / 1000km
- täyshuolto
- 3. tai 4. vuotena, jonka jälkeen joka toinen vuosi
Kotihuolto – sähköpyörän säännölliset puhdistukset ja -tarkastukset kotona
Keskimoottorillisen sähköpyörän voimansiirto on tavallista kovemmalla rasituksella, ja siten ketjujen ja rattaiden huolto on tärkeää. Ketju ja rattaat kannattaa harjata isoimmilta lialta puhtaiksi ja viimeistellä puhtaaksi rätillä. Voimansiirron puhdistusaine auttaa irrottamaan likaa tehokkaasti.
Kun voimansiirto on saatu puhdistettua puhdistusaineella ja kuivattua rätillä, voidaan se jälleen voidella ketjuöljyllä. Voitelu vähentää kitkaa ja auttaa suojaamaan ketjua korroosiolta. Pyyhi ylimääräinen öljy puhtaalla rätillä, jotta saadaan paras lopputulos.
Sähköpyörän osien säännöllinen tarkastus
Sähköpyörän säännöllisellä tarkastamisella pyritään ennaltaehkäisemään yllättävien vikojen tai rikkoontumisten ilmaantumista. Säännöllisesti tehdyllä pyörän kotihuollolla voidaan pidentää kausihuoltoväliä, mutta ei voida kokonaan ohittaa niiden tarpeellisuutta.
Ainakin seuraavien osien kireä kiinnitys on suositeltavaa tarkistaa viikottain ja tunnistamaan löysyyden syyn:
- Ruuvit, pultit ja mutterit
- Polkimet
- Kammet
- Ohjaustanko
- Renkaat
- Valot (tarkasta myös suuntaus)
- Takajousitusten ruuvit
Älä kiristä pultteja liian pitkälle ja kireälle!
7. Sähköpyörän akku
Akku on yksi arvokkaimmista osista, käsittele sitä oikein
Nykyteknologian akkujen tulisi kestää käytössä ainakin 800-1000 lataussykliä. Ympärivuotisesti ajettaessakin tämä tarkoittaa siis useaa vuotta, ennen kuin akkua tarvitsee vaihtaa uuteen. Akun pystyy kuitenkin saattaa tiensä päähän myös paljon nopeammin, jos siitä ei pidä huolta. Akun käyttöikään pystyy vaikuttaa mm. seuraavilla toimilla:
- Älä säilytä akkua pitkäkestoisesti alle +5 asteessa tai kuumassa yli +26 astetta, tämä vähentää akun kokonaisvarauskapasiteettia
- Anna akun lämpötilan tasoittua latausympäristön lämpötilaan ennen latausta vähintään 30min ajan
- Lataa akku huoneenlämmössä tai hieman viileämmässä
- Älä aja akkua toistuvasti alle 20% varaustason
- Älä säilytä akkua tyhjänä tai täytetä, optimaalinen varaustaso säilytyksessä on 40-80%, tarkista varastaso parin kuukauden välein
- Muista ylläpitää hyvää varaustasoa myös ajokausien ulkopuolelle
- Säilytä akkua pitkäkestoisesti 10-22 asteen lämpötilassa
Älä säilytä sähköpyörän akkua näin
- Yli 26 asteessa säilyttäminen yli 80% varausasteella
- Pakkasessa säilyttäminen alhaisella varausasteella.
Näissä tilanteissa akku on herkimmillään ja altis vaurioitumaan pysyvästi.
Akun varauskapasiteetti ja kantama
Suurimmat erot sähköpyörien akuissa liittyvät niiden varauskapasiteettiin. Varauskapasiteetti vaikuttaa luonnollisesti akun kestoon ja siihen, kuinka pitkälle pyörällä on mahdollista ajaa. Suurempi akku ei kuitenkaan vakiona tarkoita pidempää kantamaa. Kantamassa on otettava huomioon myös koko sähköjärjestelmän laatu. Laadukkaampi avustusjärjestelmä säätelee akusta otettua virtaa ja säästää akkua parhaan mukaan ajon aikana, kuten AEG:n sähköjärjestelmä.
Sähköpyörien akkujen teoreettiset kantamat asettuvat yleisesti 40km ja 200km välille nykypäivänä. Valmistajien ilmoittamat kilometrimäärät perustuvat usein taloudelliseen ajotavan mahdollistamaan kantamaan.
8. Sähköpyörän takuu
Takuuasiat saamme hoidettua nopeimmillaan tunnissa, mutta pisimmillään ne voivat viedä n. 3 viikkoa. Suoraan varastostamme löytyy n. 80% kaikista varaosista ja loput 5-15 arkipäivän toimitusajalla valmistajalta.
Takuut ovat seuraavanlaiset:
- Pyörän sähköosilla, moottorilla ja akulla on 2 vuoden takuu
- haarukalla ja takaiskunvaimentimella 2 vuoden takuu
- rungolla 10 vuoden takuu
Takuuaika koskee pyörää kokonaisuudessaan ja takuuaikana vaihdetun osan takuuaika lasketaan pyörän osto päivämäärästä alkaen.
Takuuprosessi lähtee käyntiin täyttämällä verkkosivuillamme oleva takuutietolomake. Ennen tätä voit olla yhteydessä huoltoon soittamalla tai sähköpostitse. Sähköpyörän virittäminen tai sähköjärjestelmän manipulointi johtaa takuun raukeamiseen.
9. Asiakaspalvelu – näin otat oikeaan paikkaan yhteyttä
Kun pyörä ei toimi tai sinulla on kysymyksiä huoltoon liittyen:
Soita: 050 325 5221 / laita viestiä: info@sahkopyorakeskus.fi
Kun asia koskee jotakin muuta kuin huoltoa tai pyörän toimintaa sinua palvelee asiakaspalvelumme:
Soita: 050 550 0823 / laita viestiä: info@sahkopyorakeskus.fi
Tuotteiden palautusohjeet pähkinänkuoressa
- Kaikille verkkokaupan tuotteille on 30 päivän palautusoikeus.
- Palautuksissa kumppaninamme toimii Matkahuolto
- Palautus on täysin ilmainen, mikäli toimitat palautettavan tuotteen pakattuna itse Matkahuoltoon tai Matkahuollon asiamiehelle.
- Tilatessasi noudon palautusta varten veloitamme noudosta aiheutuvat kulut 39,90€.
- Kirjaa pakettiin näkyvään paikkaan aina: ”Palautuskoodi 9536340” ja vie paketti lähimpään Matkahuollon pisteeseen
- Palautamme rahat teille 3-7 pankkipäivän kuluessa palautuksen vastaanottamisesta.
Laajemmat ohjeet tuotteiden palautuksista löydät täältä: https://sahkopyorakeskus.fi/palautusohjeet/