Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi säästää ja omaa ajomukavuutta parantaa kiinnittämällä omaan ajotapaansa huomiota. Sähköavustuksen käynnistymiseen riittää, että kampea pyörittää ja se on monille selvää. Mutta kuinka tiheästi kannattaa polkea, millä vaihteella ja minkälaisia avustustasoja kannattaa käyttää missäkin tilanteissa? Näitä kysymyksiä on hyvä pohtia, sillä sähköpyörän keskimoottorin tuottama vääntö yhdessä kuljettajan poljennan kanssa aiheuttaa suurempaa rasitusta pyörän voimalinjalle.
Sopiva poljinnopeus
Hyvin vääntävällä sähkömoottorilla saattaa tuntua, että eihän tässä mitään pyörän omia vaihteita tarvitse käyttää. Maksimiavustustasoilla liikkeellelähdöt ja mäkien ylitykset taittuvat muutamia vaihteita käyttäen. Ajotavan huono puoli on se, että vaihderattaat kuluvat nopeammin ja epätasaisesti. Myös ketjuun kohdistuva rasitus on sitä suurempi, mitä enemmän vääntöä siihen kohdistuu. Tällöin ketjun kuluminen on nopeampaa ja pahimmassa tapauksessa koko ketju voi katketa kesken ajon.
Ratkaisu voimalinjan säästämiseksi on lisätä kadenssia eli poljinnopeutta. Kadenssilla tarkoitetaan kampiakselin kierroslukua minuuttia kohden, eli siis sitä kuinka tiheästi polkimet pyörivät. Sen sijaan, että kadenssi vaihtuisi kulkunopeuden mukaan, olisi tarkoituksenmukaista, että kadenssi pysyy tasaisena ja vaihteita vaihdetaan kulkunopeuden muuttuessa. Tällöin vaihteistoa käytetään koko laajuudeltaan, jolloin se kuluu hitaammin ja tasaisemmin eri rattaille jakautuen.
Kadenssille ei ole olemassa mitään yksittäistä optimaalista arvoa. Kilpapyöräilijöillä se voi olla jopa 100 kierrosta minuutissa. Tavallisen pyöräilijän tapauksessa tavoiteltava kadenssi löytyy 75-90 kierroksen paikkeilta. Kadenssin tietäminen edellyttää sitä mittavaa anturia, ja sen esittävää pyörämittaria. AEG:n TFT-monitoiminäyttö näyttää kadenssin yhtenä tiedoistaan.
Mikäli mittaria ei ole, tunnistaa liian ison vaihteen ja alhaisen kadenssin siitä, että polkeminen tuntuu hyvin raskaalta ja kampien pyörimisnopeutta on haastava kiihdyttää. Vastaavasti liian korkean kadenssin ja liian pienen vaihteen tuntee siitä, että tunne polkemisen vastuksesta katoaa ja vauhti ei juurikaan lisäänny poljettaessa kovempaa.
Vaihteiden vaihto
Vaihteiden vaihto taittuu monilta varmasti luonnollisesti, mutta sähköavustus saattaa joskus hämätä hieman laiskempaan vaihtamiseen. Tällöin saatetaan huomata jälkijunassa, että liian iso vaihde on jäänyt päälle esimerkiksi pysähdyttäessä tai mäessä.
Ketjuvaihdetta ei kannata vaihtaa ikinä pysähdyksissä. Liikkellelähdössä ketjuun kohdistuva voima on niin suuri, että tässä kohtaa rattaan vaihto kuluttaa suotta niin ketjua sekä rattaita. Pyri siis ennakoimaan pysähdykset ja alentamaa vaihdetta hyvissä ajoin. Jos huomaat pysähtyneesi liian isolla vaihteella, pyri lähtemään liikkeelle kyseisellä vaihteella ja vaihtamaan pienemmälle, kun olet päässyt taas liikkeelle.
Ylämäissä ennakointi kannattaa myös. Ennenkuin nostaa avustustasoa, on hyvä vaihtaa sopiva vaihde mäen jyrkkyyteen nähden ensin ja tämän jälkeen vasta nostaa avustustasoa. Tämän kautta vältetään taas liian isolla vaihteelle etenemistä ja tarpeettoman kovan väännön siirtämistä voimalinjaan.
Sopivan vaihteen ja avustustason valinta
Sopivin avustustaso on yleensä alhaisin tilanteen vaatima avustustaso. Käyttämällä monipuolisesti eri avustustasoja saavutetaan monia eri hyötyjä:
- Akunkesto ja kantama on luonnollisesti suurempi käytettäessä alhaisia avustustasoja.
- Alhainen avustustaso ja korkeampi kadenssi tuo paremman kontrollin pyörällä ajamiseen. Liikkeelle lähtiessä huomaa liian ison lähtövaihteen vaikutuksen, kun vauhtiin pääseminen kestää ja meno on vaappuvaa.
- Pehmeämpi ajokokemus syntyy, kun ei ajeta maksimiavustuksella syyttä. Maksimiavustuksella pyörä kiihtyy hyvin nopeasti 25 km/h vauhtiin ja avustus katkeaa. Nopeuden taittuessa alle 25 km/h iskee avustus jälleen kovaa ja eteneminen voi tuntua nykivältä. Jos maasto ei mahdollista yli 25 km/h nopeudelle ajamista avustamattomana, voi pehmeämmän ajon aikaansaamiseksi koettaa alentaa avustustasoa ja tasata vauhdin 20-25 km/h nopeuteen.
- Ketjut ja rattaat kuluvat eniten isolla vaihteella, isoimmalla avustustasolla ja pienellä kadenssilla. Valitsemalla vaihteen, jonka avulla kadenssi eli poljinnopeus on 75-90 kierrosta minuutissa, maksimoit voimansiirron käyttöiän (ketjut, rattaat).
MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra
MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...
Lue aiheestaTurvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella
Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....
Lue aiheestaEurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?
Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen lumessa
Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...
Lue aiheestaSähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa
Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen oikein
Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...
Lue aiheestaSähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä
Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...
Lue aiheestaSähköpyörä osamaksulla
Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....
Lue aiheestaSähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?
Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...
Lue aiheestaTäysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta
Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...
Lue aiheestaSähköpyöräilyä kuukausihintaan 149€/kk – Suomalaisella Terässiivellä
Sähköpyörä leasing yksityisille on ollut kysyttyä, mutta vaikeasti toteutettavissa kohtuullisin hinnoin,...
Lue aiheesta