Prophete -sähköpyörien vianmääritys ja ongelmanratkaisu
Alle on listattu ongelmat ja ratkaisuvaihtoehdot yleisimmistä asioista, joista olemme vastaanottaneet kyselyitä (user-error, tehdasviat, takuuasiat, komponenttien säätämiset jne). Suurin osa ”vioista” on hoidettavissa nopeasti näiden vinkkien tai videoiden avulla joita olemme tehneet. Ohjeita ja videoita lisätään aina säännöllisesti erilaisten tilanteiden tullessa vastaan.
VALTAOSA ”VIOISTA” RATKAISTAAN TÄLLÄ SIVULLA ESITETYIN OHJEIN!
1. Moottorista kuuluu outoa sivuääntä
- Tarkasta kuuluuko epäilty moottorin sivuääni myös poljettaessa 0-avustustasolla. Jos EI kuulu niin siirry vianmääritys kohtaan 2.
- Jos sivuääni jatkuu, tarkasta seuraavat kohdat ongelman ratkaisemiseksi
- Tarkasta osuuko rengas lokasuojiin
- Tarkasta osuuko ketju ketjusuojaan
- Tarkasta osuuko jarrupalat renkaaseen/jarrulevyyn nostamalla rengas ylös ja pyörittämällä rengasta vapaasti
- Tarkasta satulan kiinnitys
- Tarkasta ohjaintangon riittävä kiinnitys
- Tarkasta polkimien riittävä kiinnitys. Ravista poljinta voimakkaasti kädellä
- Tarkasta kammen jämäkkä kiinnitys
- Tarkasta vaihteiden säädöt
Mikäli edellä mainitut toimenpiteet eivät poistaneet sivuääntä niin katso seuraavat ohjeet
Tee seuraavat tarkastukset ja ilmoita Sähköpyöräkeskukselle missä kaikissa kohdissa ääni esiintyy:
- ”Pompi” kummankin puolen kammen päällä pyörän ollessa paikallaan. JOS ääntä kuuluu niin moottorin kiinnitys on löysä --> Täytä takuutietolomake niin olemme sinuun yhteydessä.
Mikäli ääntä ei kuulunut, niin tee seuraavat testit ja kerro huomioistasi takuulomakkeen kautta.
- Tarkasta kuuluuko ääni kaikilla vaihteilla
- Tarkasta kuuluuko ääni kaikilla avustustasoilla
- Tarkasta kuuluuko ääni selkeämmin ylämäessä kuin tasaisella.
Kun olet kokeillut yllä olevia tapoja ja kerännyt huomiot ylös niin täytä TAKUUTIETOLOMAKE. Tämän perusteella soitamme sinulle ja kerromme jatko-ohjeet miten edetään.
2. Sähköpyörä ei käynnisty
- Tarkista akku on tarkoituksenmukaisesti kiinnitetty
- Sähköpyörän akku menee horrostilaan 24h käyttämättömyyden jälkeen. Jokaisessa akussa on painike, josta akun valot syttyvät. PAINA tätä nappia yhden kerran, että akussa olevat valot tulevat näkyyviin.
- Paina uudelleen ohjaintangon on/off virtanappia.
- Ongelma on poistunut, mikäli näyttö menee päälle
- Jos näyttö ei mene päälle niin varmasta, että akussa on virtaa (akun nappia painamalla pitäisi näkyä punainen palkki ja sinisiä palkkeja. Jos näkyy VAIN punainen tai ei mitään niin akku on tyhjä ja lataa akku.
- Tarkasta näytön ja näppäinlaitteen välisen johdon liitokset.
- Ota hallintalaitteesta näyttöön menevä liitin irti, odota 1min ja laita takaisin kiinni.
- Toinen liitin löytyyy näytöstä lähtevästä johdosta joka menee runkoon sisälle niin irroita tämäkin liitin, odota 1min ja laita takaisin kiinni.
- Lataa akku täysin täyteen ja toista kohdat 1-8.
- Jos mikään ed. mainituista ei auttanut niin täytä takuutietolomake ja kerro tilanteesta.
Mikäli ylläolevat ohjeet eivät auta niin todennäköisin vian lähde on näytössä tai hallintalaitteessa. Ongelma ratkeaa nopeasti vaihtamalla näyttö + hallintalaite uuteen. Etene täyttämällä TAKUUTIETOLOMAKE.
Joskus harvoin vian lähde voi olla myös akussa. Ennen lopullista vianmääritystä akkua kannattaa ladata pari kertaa ihan täyteen ja antaa olla laturissa vielä pari tuntia sen jälkeen kun laturi on sammunut. Tämä sen takia, että akun sisällä olevien kennojen varaustaso tasoittuu toisiaan vastaaviksi.
Jos ylläolevista ohjeista mikään ei auttanut niin täytä TAKUUTIETOLOMAKE niin lähetämme sen jälkeen sinulle uuden akun mikäli siinä tai jossain muussa osassa on todettavasti vikaa.
3. ERROR CODE 21
Error code 21 tarkoittaa, että sähköpyörän AEG-käyttöjärjestelmä ei tunnista pyörän nopeutta pinnoissa olevan magneetin avulla. Mikäli takapyörän pinnoissa ei ole magneettia niin soita meille niin lähetämme teille uuden välittömästi.
Toimintaohjeet vian kartoittamiseen ovat seuraavat:
1. Tarkasta nopeussensorin magneetin sijainti onko se paikallaan. Videolla selitetty.
- Videon ohjeiden toimimisen jälkeen käynnistä sähköjärjestelmä uudelleen ja testaa, poistuiko error code 21?
- Jos pyörä avustaa normaalisti ja error code 21 hävisi, ongelma on poistunut ja vika ei vaadi enempää jatkokäsittelyä.
Jos ei ratkaisua saatu niin siirry kohtaan 2.
Error code 21 ei poistunut.
Kokeile reagoiko käyttöjärjestelmä kävelyavustimen käyttöön. Kävelyavustimen saat päälle:
- Laita pyörän ykkösvaihde päälle
- Laitat avustustaso kohtaan nolla ( 0 )
- Tämän jälkeen painat vielä yhden kerran alaspäin avustusta niin näyttöön tulee pyöräilijän kuva.
- Nyt paina miinus ( – ) -avustusnappia pohjassa siihen asti renkaat liikkuu
- Avustin on päällä niin pitkään kuin painat miinus -avustusnappia pohjassa.
Mikäli ei vieläkään toimi niin tarkasta ja säädä magneetin sijainti kertaalle ja kokeile uudemman kerran. Mikäli ei toimi vieläkään niin todennäköisesti vika on nopeussensorissa ja sen vaihtaminen käy pyörähuollolta 15 minuutissa.
TÄYTÄ NYT TAKUUTIETOLOMAKE niin lähetämme sinulle uuden nopeussensorin. Takuutietolomakkeen täyttäminen on kaikkien nopein tapa saada tämä asia hoidettua ja pyörä nopeasti ajoon.
Kun olet saanut uuden nopeussensorin niin vie sähköpyörä meidän yhteistyö pyörähuoltoon ja vaihdata nopeussensori siellä. Maksa työ, lähetä kuitti meille tilinumeron kera niin maksamme summan takaisin teidän tilille. Lähetä rikki mennyt osa meille uuden osan mukana tulleiden palautusohjeiden mukaan.
4. Sähköt ei pysy päällä ajaessa
- Ota akku pois ja tarkasta akun liittiminen kontaktipinta. Jos pohjassa on hiekkaa ja likaa pohjassa niin pyyhi ne pois ja yritä käynnistää uudelleen ja ajaa. Jos vielä pyörä sammuu ajon aikana niin katso seuraava kohta. Keväisin siitepölykaudella akun kontaktipinaan on saattunut kerääntyä siitepölyä jonka seurauksena pyörä ei saa virtaa akusta. Pyyhi siis kontaktipinnat hyvin.
- Laita virrat ja näyttö päälle hallintalaitteesta
- Ota vahva ote akusta ja heiluta akkua rungossa kiinni ollessaan ylös, alas sivuille oikealle ja vasemmalle. MIKÄLI näyttö sammuu niin vika on akussa. TÄYTÄ TAKUUTIETOLOMAKE niin lähetämme sinulle uuden akun.
- Tarkista liittimet. Liittimiä on kaksi kappaletta. 1. liitin löytyy hallintalaitteen ja näytön välistä. Irrota johdot toisistaan ja laita takaisin kiinni. 2. liitin löytyy näytöstä lähtevästä johdosta, joka menee rungon sisälle. Irrota tämä liitin myös ja laita takasin. Tämä liitin voi olla myös rungon sisällä, joten vedä johtoa pois rungosta. Tämän jälkeen lähde pyöräilemään ja katso toimiiko normaalisti. Jos ei toimi niin katso seuraava kohta.
- Jos pyörä on ollut saateessa tai kosteassa säässä pidemmän aikaa niin vie pyörä kuivaan tai lämpimään tilaan, aukaiset liittimet ja anna liittimien olla auki 24h. Näin saadaan mahdollinen kondensiokosteus haihtumaan liittimistä.
- Mikäli vika ei poistu niin TÄYTÄ TAKUUTIETOLOMAKE niin palaamme mahdollisten syiden kanssa teille mahdollisimman pian.
Suojaluokituksista huolimatta sähköpyörän liittimet ovat alttiita kosteudelle ja lialle. Aina kun pyörä menee päälle, mutta ei pysy päällä niin lähtökohtaisesti vika on jossakin liittimissä tai kontaktipinnoissa. Varsinaisesti mikään komponentti ei ole hajalla vaan vika on kosketuksissa.
Toinen mahdollinen, joskin harvoin esiintyvä, syy on akku. Akku menee todennäköisesti takuuseen, jos vika on ilmennyt takuuaikana. Ratkaisuna on uuden akun lähettäminen sinulle. Asian ratkaisemiseksi sinun täytyy lähettää meille asiasta TAKUUTIETOLOMAKE.
5. ERROR CODE 09
Error code 09 johtuu yleensä moottoriin kohdistuvista vioista. Ensi tilassa tee seuraavan toimenpiteet:
- Sammuta sähkökäyttöjärjestelmä
- Ota hallintalaitteesta näyttöön menevä liitin irti, odota 1min ja laita takaisin kiinni.
- Toinen liitin löytyy näytöstä lähtevästä johdosta, joka menee runkoon sisälle niin irroita tämäkin liitin, odota 1min ja laita takaisin kiinni.
- Sammuta sähkökäyttöjärjestelmäIrroita akku, odota 1min ja kiinnitä uudelleen.
- Käynnistä sähkökäyttöjärjestelmä uudelleen hallintalaitteesta.
Mikäli tämän avulla et saa ERROR CODE 09 pois näytöstä niin TÄYTÄ TAKUUTIETOLOMAKE niin vaihdamme teille uuden moottorin sähköpyörään.
Error code 09 viittaa moottorin sisäisiin vikoihin. Tämä vika esiintyy pääasiassa uusissa sähköpyörissä, joilla on ajettu alle 500km. Pääsyy on, että moottorissa osat eivät ole kohdillaan tai moottori on muutoin vaurioitunut käytön yhteydessä. Ratkaisuna on yleensä moottorin vaihto uuteen. Täytä TAKUUTIETOLOMAKE niin vaihdamme teille uuden moottorin sähköpyörään.
6. ERROR CODE 30
Mikäli näyttöön tulee ERROR CODE 30 se tarkoittaa, että tieto ei kulje jossakin kohdin sähköjärjestelmässä. Tämä vika esiintyy enimmäkseen uusissa pyörissä, joilla on ajettu enintään 500km.
Siirry tässä vaiheessa kohtaan 4. ”Sähköt eivät pysy päällä ajaessa”.
Toinen mahdollinen syy on se, että sähköjärjestelmät piuhat eivät ole kunnolla moottorissa kiinni. Täytä siis TAKUUTIETOLOMAKE. Seuraavaksi ohjaamme sinut lähimpään pyörähuoltoon, jossa ongelma korjataan.
Suurin osa ERROR CODE 30 johtuu siitä, että että jokin piuha tai kontaktilevy on vaurioitunut tai sähköjärjestelmän osat ovat huonosti kiinni. Tämä johtuu yleensä kokoonpanovaiheessa olevista syistä.
Täytä TAKUUTIETOLOMAKE niin pääsemme prosessi eteenpäin.
7. ProKey ei toimi tai vain toinen avaimista toimii
Yleisesti joko avaimissa tai hallintalaitteen lukijassa on vikaa. Ratkaisuna on vaihtaa joko lukkopesä + avaimet tai hallintalaite ja näyttö.
Mikäli alla olevat ohjeet eivät auta niin täytä TAKUUTIETOLOMAKE niin siitä lähtee prosessi eteenpäin ja saamme hoidettua vian kuntoon tuossa tuokiossa.
Kaikissa vikatapauksissa tee avainten ohjelmointi uudelleen videon avulla tai ohjeen avulla.
- Paina akun virtanäppäintä
- Paina hallintalaitteen ON/OFF -näppäintä
- Laita oranssi lätkä (keycard) kiinni hallintalaitteeseen
- Kun näyttöön tulee numero 1. niin laitan ensinmäinen avain hallintalaitteeseen kiinni
- Kun näyttöön tulee numero 2 niin laita toinen avain hallintalaitteeseen kiinni
- Nyt kun käynnistät sähköjärjestelmän uudelleen niin pyörän tulisi aueta molemmilla avaimilla.
- Jos ei vieläkään aukea niin tarkista, että näytön takana oleva sarjanumero on sama kuin oranssinssa lätkässä oleva sarjanumero. Jos ei ole niin täytä takuutietolomake ja kerro tilanne.
Mikäli näyttö ei lähde päälle tai ei lue oranssia lätkää niin täytä TAKUUTIETOLOMAKE ja kerro, missä vaiheessa avainten ohjelmointiprosessia hallintalaite ei lue avaimia tai oranssia lätkää. Mikäli homma ei lähde päälle ihan alussa niin edessä on näytön ja hallintalaitteen vaihto.
Tee ”ProKey ei toimi”-kohdan ”avainten koodaus” kolme kertaa uudelleen. Mikäli näidenkään jälkeen ei toimi kuin yksi avain niin avaimissa on vika. Täytä siis TAKUUTIETOLOMAKE.
Lomakkeen täyttämisen jälkeen lähetämme teille uuden lukkopesän ja uudet avaimet. Tällä välin pitäkää toimivasta avaimesta erityisen hyvää huolta. Kun olemme lähettäneet teille uuden lukkopesän, voi sen vaihtaa itse tai viedä pyörä ja uusi lukkopesä huoltoliikkeeseen. He vaihtavat lukkopesän. Maksakaa vaihtamisesta aiheutuva kustannus, lähettäkää meille kuitti ja tilinumero vastaamalla takuutietolomake-sähköpostiin niin maksamme summan takaisin teidän tilille.
Lähetä vanha lukkopesä avaimineen meille uuden osan mukana tulleiden palautusohjeiden mukaan.
8. eSUV semi-integroitun akku ei mene kunnolla kiinni
Tämä on eSUV mallien ns. ”tyyppivika” ja pienellä hienosäädöllä saadaan akku menemään kunnolla kiinni.
Tämä on myös tekniikkalaji eli katso ja opi pari tekniikkaa miten akun saa helpoiten kiinni. Sanotaan, että jokainen akku on erilainen ja jokainen akku vaatii oman kohdan mistä se pitää työntää kiinni runkoon. Katso video eri tekniikoista.
Tässä on päivitetty video:
Tässä on alkuperäinen video:
Mikäli tämän jälkeen ei onnistu vielkään niin silloin lukkopesäke on joko millin liian alhaalla tai ylhäällä. Mikäli lukkopesän alta löytyy jo prikka, niin se prikka voidaan vaihtaa ohuempaan.
Mikäli lukkopesän alla ei ole mitään niin sinne lisätään millin paksuinen metallipala, joka nostaa lukkopesää ylös päin ja näin akun pitäisi mennä paremmin kiinni. Tämän saat ottamalla yhteyttä meidän asiakaspalveluun.
9. Sähköpyörä ei avusta tai avustus on kummallista
Todennäköisesti syy löytyy akusta, sensoreista tai moottorista. Useimmiten moottorin piuhat eivät ole tehtaalla laitettu jostain syystä kunnolla kiinni tai kuljetuksen aikana piuhat ovat irronneet paikastaan tai akun varausprosentti on alle 20%.
AEG:n akun pitkäikäisyyden lisäämiseksi sähköpyörän akun varaustaso ei saisi alittaa 20%:a. Pitkäikäisyyden takaamiseksi AEG:n akkujen ulosantovirta alkaa pienenemään 20%:n jälkeen. Akun jatkuva käyttäminen tyhjäksi saakka alentaa akun käyttöikää erittäin paljon!
- Ajettaessa 5. avustustasolla ja vauhdin ollessa alle 15kmh niin katso näytön vasenta alareunaa niin tuottaako moottori ja akku virtaa. Mikäli alareunassa näkyy punainen palkki, joka menee edes takas niin avustus toimii normaalisti. JOS ei näy punaista palkkia niin ota yhteyttä täyttämällä TAKUUTIETOLOMAKE niin otamme sinuun yhteyttä jatkotoimenpiteitä varten.
- Onko akkua alle 20% jäljellä? Mikäli akkua on alle 20% niin järjestelmä on luotu akkua suojaten siten, että se vähentää avustusta alle 20% varauskapasiteetin jälkeen. Lataa akku täyteen ja kokeile uudestaan pyörällä ajoa.
- Akku tulee ladata 5-10 kertaa, jotta koko akku saa täyden kapasiteetin. Tarkastele tilannetta ja ota yhteyttä meihin täyttämällä TAKUUTIETOLOMAKE mikäli yli 10 latauskerran jälkeen tuntuu vielä, että pyörä ei avusta tarpeeksi.
- eMTB PYÖRISSÄ
- Mikäli avustus ei edelleenkä toimi tai se pätkii 1-3 kohtien toteuttamisen jälkeen niin vika voi olla maastopyörissä gearsensorissa. Täytä TAKUUTIETOLOMAKE ja toimi ohjeiden mukaan ongelmien ratkaistamiseksi. Yleensä gearsensor vaihdetaan uuteen.
- Muissa malleissa ja 4. kohdan tarkastuksen jälkeen, jos moottori ei edelleenkään avusta tai avustus on nykivää niin vika on joko moottorin avustuksen momentin tunnistimessa TAI muussa moottorin osassa. Takuuaikana moottori menee näissä asioissa vaihtoon. Takuuajan ulkopuolella ongelma on korjattavissa osien vaihdossa, mutta asia vaatii tarkemman vianmäärityksen. Moottori tulee toimittaa Sähköpyörkeskukselle, ota siis yhteyttä asiakapalveluun.
10. ProLock integroidun lukon ongelmat
Todennäköinen vika on, että itse prolock -lukko jäätynyt, tai vaihtelevista keliolosuhteista ja mekanismiin kerääntyvästä liasta lukkosalpa ei mene kiinni.
Ongelma ratkaistaan vaihtamalla lukko uuteen. Kokeile ensin alla olevat temput ja sitten täytä TAKUUTIETOLOMAKE niin saamme toimitettua uuden ProLock -lukon pyörääsi.
Mikäli lukko ei aukea kun näytät avaimen hallintalaitteeseen niin katsomalla alla olevan videon saat lukon 100% auki.
Lisäksi kannattaa tehdä seuraavat asiat:
- Lukon liikkuva osa voi hangata mustan metallin kohtaa, niin väännä metallia vähän kauemmaksi lukosta siten ettei kuulu ja tunnu enää mitään rahinaa.
- Laita ketjuöljyä / vaseliiniä lukon liikkuvaan osaan, joka menee lukon sisälle. Näin saadaan myös hankaavien kohtien kitkaa vähennettyä.
Mikäli lukko temppuilee näiden jälkeen niin täytä TAKUUTIETOLOMAKE ja kerro, että olet tehnyt ohjeiden mukaisesti mutta homma ei silti toimi, niin me lähetämme sinulle uuden ProLock-lukon. Tämän jälkeen katso lisää kohdasta ”Näin ratkaisemme ProLock-ongelman”.
Mikäli lukko ei pysy kiinni vaan sen voi aukaista suoraan vetämällä tai tulee automaattisesti pois kiinnityksestä niin täytä TAKUUTIETOLOMAKE niin lähetämme sinulle uuden lukon. Lue alhaalta mitä tämän jälkeen tulee tehdä.
Kun olet täyttänyt TAKUUTIETOLOMAKKEEN ja olet saanut uuden ProLock-lukon niin vie pyörä huoltokumppanillemme ja vaihdatuta lukko siellä uuteen. Voimme halutessasi myös vaihtaa tilalle mekaanisen runkolukon. Erityisesti talviolosuhteissa mekaaninen runkolukko on toimintavarmempi sillä jäätyneen mekanismin saa tarvittaessa auki lukkosulalla ja ”ränkyttämällä” manuaalisti avaussalpaa.