Paras sähköpyörän moottori

paras sähköpyörä moottori

Löydä paras sähköpyörän moottori ajoon! Tässä artikkelissä vertaillaan tunnetuimpien valmistajien parhaita sähköpyörämoottoreita. Vertailussa on mukana vain nimellisteholtaan 250W rajoitettuja keskimoottorimalleja, jotka ovat yleisesti eniten käytössä:

  • Shimano EP8
  • Brose Drive S Mag
  • Bosch Performance Line CX
  • Yamaha PW-X3

Kun haluat valita parhaan sähköpyörän moottorin, sinun on otettava huomioon muutamia asioita. Ensinnäkin pyörä ja moottori tulevat samassa paketissa. Runko on alkujaan suunniteltu toimimaan yhdenlaisen moottorin kanssa, eli et voi erottaa niitä toisistaan tai vaihtaa moottoria pyörääsi myöhemmässä vaiheessa erityisen helposti. Pyörävalmistajat yleisesti käyttävät yhtä tai kahta moottorimerkkiä mallistoissaan, joten kannattaa lähestyä asiaa kokonaisuutena, eikä välttämättä valita pyörää ainoastaan sen mukaan mikä moottori siinä on.

Mieti seuraavaksi, kuinka paljon vääntöä tarvitset sähköpyörän moottorilta. Haluatko moottorin, joka vie sinut helpoimman kautta jyrkkiä mäkiä ylös? Vai tarvitsetko vain pienen avun, jotta pääset liikkumaan kaupungissa helposti ja kenties moottorin keveys merkkaa eniten? Tarpeistasi riippuen eri moottorit tarjoavat eritasoisia nettotehoja ja vääntöä joten varmista, että teet tutkimusta ennen ostoksen tekemistä.

Mieti lopuksi sähköpyörän moottorin sekä mahdollisesti tarvittavien lisäkomponenttien, kuten akkujen ja latureiden, kustannuksia varaosina. Sähköjärjestelmät maksavat huomattavia summia, joten on tärkeää ottaa huomioon kaikki kustannukset, ennen kuin päätät valita yhden mallin toisen sijaan.

Shimano EP8

Shimanon uusin sähköpyörämoottori on EP8 ja sen voi löytää useista sähkömaastopyöristä. Mm. Canyon ja BESV käyttävät sitä pyörämalleissaan. Tämä uusi moottori on suunniteltu tarjoamaan enemmän tehoa ja vääntöä kuin koskaan aiemmin, mutta samalla se on myös yksi kevyimmistä moottoreista saatavilla tällä hetkellä.

EP8:sta löytyy 85 Nm vääntöä, joka on huomattavasti suurempi kuin Shimanon edellisen sukupolven moottoreissa. Piikkiteholtaan EP8 on sähkömoottoreiden parhaimmistoa, jolloin se soveltuu erittäin hyvin urheilulliseen ajoon, mutta kuluttaa toki akkua myös nopeammin. Muihin vastaavan väännön moottoreihin verraten Shimano voi tuntua pitkässä jyrkässä ylämäessä ehkä hieman heikommalta.

Uudessa moottorissa on pehmeämpi käynnistysprosessi, joka johtuu sen suuresta vääntömomentista ja parantuneesta kiihdytysvasteajasta, mikä helpottaa kuljettajien nopeaa liikkeellelähtöä ilman nykiviä liikkeitä tai pysähtymisiä.

EP8 on myös varustettu Shimanon E-Tube-järjestelmällä, joka mahdollistaa mukautetut asetukset ja helpon diagnostiikan älypuhelinsovelluksen kautta. Näin kuljettaja voi mukauttaa ajokokemustaan säätämällä moottorin suorituskykyominaisuuksia omien tarpeidensa mukaan. E-Tube-järjestelmä mahdollistaa myös langattomat laiteohjelmistopäivitykset, jotta ajajat voivat pysyä mukana Shimanon uusimmassa teknologiakehityksessä.

Kaiken kaikkiaan Shimanon uusi EP8-sähköpyörämoottori tarjoaa vaikuttavaa tehokkuutta erittäin kevyessä paketissa, jonka ansiosta se on ihanteellinen vauhdikkaisiin maastoreitteihin. Parannettujen suorituskykyominaisuuksiensa ja intuitiivisen E-Tube-järjestelmänsä ansiosta tämä uusi moottori lupaa olla yksi parhaista vaihtoehdoista niille, jotka etsivät jännittävää ajokokemusta joka kerta, kun he lähtevät poluille!

Vääntö: 85 Nm

Piikkiteho: 500 W

Maksimiavustus: 400 %

Paino: 2.6 kg

Avustustasot: ECO, TRAIL, BOOST

+ Urheilullisuus

+ E-Tube järjestelmä

+ Keveys

– Pitkäaikainen maksimaalinen jatkuva tehontuotto

– Akun nopeahko kulutus

– Akkujen uudelleen kennoittaminen ei mahdollista

paras sähköpyörän moottori

Brose Drive S Mag

E-Mountainbike Magazine valitsi Brosen Drive S Mag moottorin vuonna 2019 parhaaksi sähkömaastopyörän moottoriksi ja mm. Specialized sekä kotimainen Terässiipi vannovat Brosen nimeen.

Brose Drive S on innovatiivinen sähköpyörän moottorijärjestelmä, ja yksi harvoista Euroopassa valmistettavista moottoreista (Berliini). Tämä moottorijärjestelmä on suunniteltu tarjoamaan pyöräilijöille tasainen, tehokas ja luotettava ajokokemus. Drive S -moottorijärjestelmässä hyödynnetään hihnavetoa ja se tunnetaan hiljaisimpana moottorina jota olemassa.

Brose Drive S Mag -moottorijärjestelmä tarjoaa parhaimmillaan 90 Nm vääntöä vaikuttavalla tavalla. EP8:n tapaan S Mag on Brosen luomus erityisesti maastopyöräilyyn. Piikkiteholtaan se päihittää jopa Shimanonkin. Vääntö tuntuu voimakkaalta ja avustus tasaiselta.

Lähdön aikana, ylämäessä, mutkikkailla poluilla tukee Dirve S ajajaa jokaisessa ajotilanteessa luonnollisesti ja tarkan anturijärjestelmän ansiosta se reagoi hyvin yksilöllisiin ajotyyleihin. Valta ei ole mitään ilman valvontaa, ja tässä Brosen teknologia loistaa. Yhdessä sen kuiskaavan hiljaisen suorituskyvyn kanssa Brose Drive S tarjoaa luonnollisimman tuntuisen ajokokemuksen. Brose Drive S -moottorijärjestelmä on suunniteltu kestävyyttä ajatellen. Hihnavetonsa ansiosta se kestää kovimmatkin olosuhteet ja tarjoaa samalla tasaisen ajokokemuksen joka kerta, kun nouset pyöräsi selkään.

Vääntö: 90 Nm

Piikkiteho: 560 W

Maksimiavustus: 410 %

Paino: 2.9 kg

Avustustasot: ECO, TOUR, SPORT, BOOST

+ Hihnaveto ja lähes äänetön

+ Maksimiavustuksen määrä

+ Luonnollinen ajokokemus

+ Ei suljettu järjestelmä, eli yhdistettävissä erilaisiin akkuihin

– Brose App toimii toistaiseksi vain Saksassa ja Itävallassa. Muut maat ovat tuloillaan.

Bosch Performance Line CX

Bosch Performance Line CX on sähkömoottori, joka on suunniteltu käytettäväksi jälleen erityisesti maastosähköpyörissä. Sekin on yksi markkinoiden tehokkaimmista ja luotettavimmista moottoreista, joka tarjoaa pyöräilijöille tasaisen ja tehokkaan ajon. Moottori on kehitetty tarjoamaan maksimaalinen teho ja olemaan samalla kevyt ja hiljainen. Elikkäs aika lailla samoja suuntalinjoja kuin kahdella edeltäjälläkin.

Mm. Trek ja Bionicon käyttävät Boschin sähköjärjestelmää pyörissään.

Yksi Bosch Performance Line CX:n parhaista ominaisuuksista on sen eMTB-tila, joka säätää avustustasoa automaattisesti sen mukaan, kuinka kovaa poljet. Tämä auttaa varmistamaan, että saat juuri riittävästi apua, kun sitä tarvitaan, mutta ei liikaa, kun se ei ole tarpeen, mikä auttaa sinua säästämään energiaa ja säilyttämään ajosi hallinnan koko ajan. Avustus iskeytyy päälle pehmeähkösti tuoden hallintaa, ja kiihtyminen tulee asteittain. Osa ehkä toivoisi kovempaa potkua heti alkuun, mutta teknisillä reiteillä varsinkin enempi hyötyä on pysyä polulla kuin kiihdyttää täysiä pusikkoon.

Uusi ominaisuus järjestelmässä on applikaation kautta toimiva eBike lock, jonka myötä puhelimesi toimii digitaalisena avaimena ja estää esimerkiksi varkaiden ottamasta sähköavustusta käyttöön.

Vääntö: 85 Nm

Piikkiteho: ei varmaa mittaustietoa, vuonna 2019 Bosch ilmoittanut 600 W

Paino: 2.8 kg

Avustustasot: ECO, TOUR, eMTB, TURBO

+ eBike lock toiminto applikaation kautta

+ Jopa 750 Wh akulla saatavilla

+ eMTB ajotila

– Suljettu järjestelmä. Akkujen uudelleen kennoittaminen ei mahdollista

– Poljintehon maksimiavustus muita alhaisempi

Bafang M510

Bafang on kiinalainen maailman suurin sähköpyörämoottorivalmistaja. Se on merkittävä sopimusvalmistaja pyörämerkkien alihankintaketjussa ja sen omat tuotteet ovat myös laajasti käytössä, jolloin voi olla ihan mielekästä ottaa vertailuun myös Bafangin tuorein 250 watin keskimoottori M510.

M510 on Bafangin aikaisemman eMTB moottorin M500 päivitys. Vääntöä löytyy enempi kun mistään edellä mainitusta, parhaimmillaan huimat 95 Nm. Edelliseen sukupolveen verrattuna painoa on vähennetty 18 % ja maksimitehoa kasvatettu 20 %. Suurin poljinnopeustuki on pidennetty 120 kierrokseen minuutissa. Älykkään ohjausjärjestelmän ansiosta tasainen avustuksen käynnistyminen, voimakas kiihtyvyys ja jatkuva yli 15 minuutin maksimiteho on taattu kovassa kiipeilyssä Bafangin mukaan.

Jatkuva maksimiteho on vakuuttava, joskin harvemmin varsinkaan Suomessa vaadittu ominaisuus, kun suurin osa maamme mäistä on kyllä nopeammin selätetty. Muuten moottori tarjoaa luotettavaa perusajotuntumaa, mutta selkeästi edullisempaan hintaan kuin tunnetummat merkkivalmistajat. Bafangin sähköjärjestelmät ovatkin tästä syystä suosittuja hinta-laatusuhteella kilpailevien valmistajien keskuudessa. Bafang toimii mm. Propheten AEG:n 100 Nm väännön moottoreiden sopimusvalmistajana. Varaosien saatavuus on huipputasolla eikä järjestelmä ole suljettu muokkauksille.

Vääntö: 95 Nm

Piikkiteho: >500 W

Paino: 2,9 kg

Avustustasot: 1,2,3,4,5

+ Vääntö. Piikkinä jopa 130 Nm

+ Edullisuus

– Yksinkertaisempi ajotuntuma

Yamaha PW-X3

Viimesenä vertailussa pioneerivalmistajan uusin eMTB moottori PW-X3. Hetken oli Yamaha jäänyt jälkeen tunnetuimpien Shimanon ja Boschin kovimmista moottoreista, mutta uuden mallin myötä on Yamaha taas takasin kehissä 85 Nm väännön moottorillaan. Yamaha on onnistunut kehittämään kompaktin kokoisen ja kevyen 2,75 kg painoisen moottorin. Ei niin yleisesti valmistajien käyttämää Yamahaa löytyy mm. Giantin pyöristä. Tosin Giant on kehittänyt vielä jatkeeksi oman ohjelmiston.

Parasta mielestämme PW-X3:ssa on automaattinen avustuksensäätötila, jossa sähköjärjestelmä vaihtaa automaattisesti sopivaa avustustasoa maaston taikka muiden tekijöiden esim. vastatuulen mukaan. Ajaminen on hyvin rentoa ja vapauttavaa tämän ominaisuuden kautta. Ennakoinnin näkökulmasta homma ei niinkään toimi ja ajettaessa kovaa ohjat on kuitenkin mukavempi ottaa omiin käsiin.

Eniten epäilystä Yamaha saa luotettavuutensa puolesta. Aikaisemmat moottorit ovat kärsineet heikommasta maineesta niiden kestämisen suhteen ja nyt pienempään kokoon puristettu moottori entisestään altistaa kuoren alla olevat sähköpiirit alttiimmiksi mikäli vettä pääsee sisään.

Vääntö: 85 Nm

Paino: 2,75 kg

Avustustasot: ECO, STD, HIGH, AUTOMATIC

+ Automaattinen avustustila

+ 8 eri akkukokoa

– Luotettavuus?

Paras sähköpyörän moottori on siis

No tässä tulee aikamoinen antikliimaksi, mutta siis suhteellisen mahdotontahan se on sanoa mikä näistä yksiselitteisesti olisi paras. Vastaus riippu kunkin omasta ajotyylistä, maastosta ja kuinka paljon watteja löytyy omasta takaa reisistä. Jos yksi olisi valittava niin väännön, maksimitehon ja ajokokemuksen puolesta valintamme osuisi Broseen. Toisaalta jos urheilullinen ja leikkisä ajo kevyellä pyörällä on pääjuttu kenties Shimano veisi voiton. Ja toisaalta jos vaivattomuus, automaattisuus ja suuri piikkiteho viehättää eniten niin sitten Boschia alle.

MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra

MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...

Lue aiheesta
Turvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella

Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....

Lue aiheesta
Eurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?

Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen lumessa

Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...

Lue aiheesta
Sähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa

Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen oikein

Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...

Lue aiheesta
Sähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä

Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...

Lue aiheesta
Sähköpyörä osamaksulla

Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....

Lue aiheesta
Sähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?

Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...

Lue aiheesta
Täysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta

Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...

Lue aiheesta