Sähköpyörä on yhä useamman vaihtoehto hankittaessa uutta polkupyörää. Siinä missä ”luomu”-polkupyörien myynti pysyy tasaisempana, kasvattavat sähköpyörät markkinaosuuttaan jatkuvasti. Tämä on ymmärrettävää, kun otetaan huomioon sähköpyörien suorituskyky ja kaupunkisuunnittelu, jossa sähköpyöräilyn helppous, nopeus ja kustannukset liikkumismuotona korostuu.
Uusien sähköpyörien kysynnän on arveltu kasvavan 20-30% vuosittain ja tämä vauhdittaa tarjonnan laajenemista, mutta myös tuo haasteita saatavuuden osalta. (Lue minkälaisista ongelmista pyöräteollisuus kärsii tällä hetkellä).
Jos itse harkitset ensimmäisen sähköpyörän hankkimista, mutta et tiedä mistä aloittaa niin tämä opas on sinulle.
Opas jakautuu kolmeen eri osaan. Viisastu kertaheitolla kunnolla lukemalla koko opas tai hyppää linkistä suoraan itsellesi kiinnostavimpaan asiaan.
- OSA 1. Sähköpyörän tekniikka ja termit tutuiksi.
- OSA 2. Minkälainen sähköpyörä sopii sinulle?
- OSA 3. Sähköpyörien hintaluokat ja oman budjetin valinta.
Osa 1. Sähköpyörän tekniikka ja termit tutuiksi
Jos et tiedä sähköpyöristä vielä paljoakaan, niin aloita ottamalla peruskäsitteet haltuun niin ymmärrät mistä puhuttavan eri sähköpyöriä vertaillessasi.
Mikä on sähköpyörä?
EU-alueella hyväksytysti polkupyörään rinnastetaan sähköpyörä, joka on varustettu enintään 250 watin sähkömoottorilla ja jonka sähköavusteisuus toimii vain poljettaessa ja enintään 25 km/h nopeuteen asti. Jos haluat ajaa nopeammin, sekin onnistuu, mutta moottori ei tällöin avusta enään. Tämäntyyppinen järjestelmä valvoo kuljettajan polkemista ja lisää automaattisesti tietyn määrän moottorin apua – yleensä nopeudesta ja käytetystä voimasta riippuen.
Suomen lainsäädännön mukaisesti sähköpyöräksi hyväksytään myös kaksipyöräinen 250-1000 watin moottorilla varustettu polkupyörä, joka saa kulkea pelkän sähkömoottorin kuljettamana, mutta nopeus ei saa ylittää 25 km/h. Tämän teholuokan sähköpyöriä ei tarvitse rekisteröidä, mutta vakuuttaa kyllä.
On olemassa myös nopeampia korkeammin rajoitettuja sähköpyöriä, jotka voivat saavuttaa nopeuden 45 km/h, mutta tällöin sähköpyörää ei rinnasteta enää polkupyörään, ja sen tulee olla vakuutettu ja rekisteröitynä.
Sähköpyörän moottorityypit
Moottoreita on kahta päätyyppiä. Joko se on asennettu etu-tai takarenkaaseen (napamoottori) tai se on asennettu kammen ja polkimien kohdalle rungon alaosaan (keskimoottori). Moottorien toiminnallisuuden käytännön ero on, että napamoottori lisää suoraan renkaan pyörimistä ja keskimoottori avustaa kuljettajan polkemista. Molemmissa moottorityypeissä avustustasoa voidaan asettaa eri vahvuisille tasoille. Tyypillisesti keskimoottorit ovat väännöltään tehokkaampia sekä avustuksensäätelyltään kehittyneempiä. Niistä avustusta säätelee poljintahti- tai vääntömomentintunnistin, kun taas napamoottorissa avustus säätyy kulkunopeuden mukaan. Napamoottorit ovat yleensä edullisempia, hiljaisempia, ja yksinkertaisempia. Moottoreita tulee tunnetuilta tuotemerkeiltä kuten Bosch, Yamaha, AEG ja Shimano.
Sähköpyörän akku
Sähköpyörissä käytetään litium-akkuja. Kalliimmissa sähköpyörissä on korkeamman teknologian akut, jotka ovat kevyempiä, latautuvat nopeasti ja kestävät pidempään. Akun laadulla on merkitystä, joten tuntemattomasta lähteestä olevaa akkua ei ole suositeltavaa hankkia. Akkujen sanotaan kestävän tyypillisesti 800 täyttä lataussykliä. Tämä tarkoittaisi noin kolmen vuoden työmatkoja. Huolellisella käytöllä pitäisi olla saavutettavissa kuitenkin vähintään 2000 puolilataussykliä. Nämä ovat pessimistisiä arvioita, sillä käytännössä usean vuoden akun käyttöikä on melko helposti saavutettavissa. Akkujen varauskapasiteetin valmistajat ilmoittavat usein wattitunneissa (Wh). Isot akut yleistyvät sähköpyörissä ja sellaiseksi voidaan katsoa yli 500 Wh:n akun olevan.
Kantama
Sähköpyörällä ajettavaa matkaa yhdellä akun latauksella kutsutaan kantamaksi. Kantama on sähköpyörän käytön kannalta oleellisimpia tekijöitä, sillä Ilman virtaa sähköpyörä on vain raskas polkupyörä. Kantama riippuu akun kapasiteetista, ajonopeuksista, painostasi, työmatkan profiilista, sääolosuhteista, käyttämistäsi avustustasoista ja prosenttiosuudesta annetusta polkemistehosta. Jos ajat vain kymmenen kilometriä päivittäistä työmatkaa, et tarvitse välttämättä 100 km:n kantaman sähköpyörää. Huolettomampaa ajamista vuosiksi eteenpäin tarjoaa kuitenkin akku, jonka kantamassa on runsaasti varaa päivittäisten ajojesi lisäksi. Tällöin sinun ei tarvitse ladata akkua yhtä usein, ja voit hyödyntää pyörää monipuolisemmin. (Lue lisää miten kasvattaa kantamaa)
Osa 2. Minkälainen sähköpyörä sopii sinulle?
Sähköpyörä ei ole valintana helpoimmasta päästä, kun katsotaan valtavaa eri merkkien ja mallien määrää. Suomessa jokaisella liikkeellä tuntuu olevan omat merkkinsä ja tähän päälle voidaan vielä laskea ulkomaiset verkkokaupat. Laajan valikoiman lisäksi hankintaa hankaloittaa myös merkkien vaihtelevat hinnat, eikä ominaisuuksien ero ole aina selkeää. Mistä siis aloittaa itselle sopivan pyörän etsimistä?
Sähköpyörää hankittaessa on kaksi päätekijää, jotka auttavat rajaamaan vaihtoehtoja parhaiten: tyyli ja hinta.
Helpointa on aloittaa miettimällä minkätyylinen sähköpyörä omaan käyttöön sopii. Sähköpyörät voidaan jakaa tyyleiltään eri kategorioihin seuraavasti:
- Sähkömaastopyörät
- Sähköretkipyörät
- Sähkökaupunkipyörät
- Sähköfatpyörät
- Sähköavusteiset tavarankuljetuspyörät
- Sähkötaittopyörät
- Muut erikoissähköpyörät
Kategorioinnin voisi viedä vielä pitemmällekin, mutta mielestämme ensimmäistä sähköpyörää etsivälle jako näihin ryhmiin riittää tuomaan selkeyttä eri sähköpyörien välille.
Sähkömaastopyörät
Sähkömaastopyörät ovat todella parhaimmillaan poluilla ja pois teiltä suunnattaessa. Mutta älä sulje pois ajamista maastosähköpyörällä kaduillakin.
Edullisemman hintatason (< 3000€) sähkömaastopyörät voivat toimia mainiosti esimerkiksi työmatkapyöräilijälle. Näissä pyörissä on usein jäykkä perä ja pelkkä etujousitus. Jousituksen pituus eli joustomatka on melko lyhyt, ja jousituksen komponentit eivät kestä esimerkiksi kovaa alamäkien rymistelyä. Jousitus siten ei riitä mukavaan ajoon melko tasaisten polkujen ulkopuolella, mutta voi olla täysin toimiva seka-ajoon helpossa maastossa ja työmatkoilla.
Keskihintaisten (3000-4500€) sähkömaastopyörien luokasta voi löytää toimivan täysjousto sähkömaastopyörän. Täysijousitettu sähkömaastopyörä toimii hyvin poluilla ja vaihtelevassa maastossa. Akun koon ja moottorin lisäksi sähkömaastopyörissä hintaan vaikuttavat merkittävästi muut pyörässä käytetyt komponentit (jousituselementit, vaihteiston osasarjat, rungon materiaali). Jos ajat yhdistettyä ajoa kadulla sekä poluilla, niin tällainen maastosähköpyörä voi olla valintana oikea. Esimerkki erinomaisen hinta-laatusuhteen täysjousto sähkömaastopyörästä on Prophete Graveler e10.9, jota voisi parhaiten kuvata sanalla retkimaastopyörä.
Jos tarkoituksenasi on ajaa vaativassa maastossa ja hyppiä pyörällä, silloin etsit jo alamäkisähköpyörää. Nämä sähköpyörät ovat rakennettu korkeampien vaatimusten mukaan ja suunniteltu kestämään vuosien jatkuvaa ja merkittävää rasitusta. Näistä pyöristä täytyy olla valmis maksamaan jo sähköpyörien ylintä hintaa (4500€ >).
Sähköpyörä retkiajoon tai kaduille
Jos pyöräilet harrastuksena ja ajat enimmäkseen teillä niin sähköretkipyörä on erinomainen valinta. Sähköretkipyörät ovat suunniteltu pitkiä matkoja varten. Ajoasento on usein tehokas, mutta miellyttävä. Moottoreissa on voimaa kuljettaa kuormaa ylämäkiin ja akun kantama mahdollistaa pitemmätkin matkat ilman välilatausta.
Jos suunnittelet sähköpyörää työmatkan taittamista varten, niin mieti minkälaisilla teillä ajat ja onko ajo ympärivuotista. Retkisähköpyörä saattaa olla erittäin hyvä valinta työmatka-ajoon erityisesti Suomessa, jossa leveämmät renkaat ja vahva moottori tuovat mukavuutta ja turvaa ajamiseen.
Sähköavusteiset tavarankuljetuspyörät
Nämä sähköpyörät eivät ole tyylikkäitä tai sporttisia, mutta hyödyllisiä kyllä! Laatikkopyörät ovat todella suunniteltu vain siirtämään tavaraa paikasta toiseen näännyttämättä kuljettajaa.
Jos tiedät kuljettavasi usein mukanasi jotain ylimääräistä niin harkitse siis tällaista pyörää. Perinteisten sähköpyörien hyötykuorma jää usein 100 – 135 kg:n välille. Painorajoitus on otettava huomioon siis jo aika pian varsinkin painavamman kuljettajan kohdalla. Tavarankuljetuspyörät kestävät suurempia painokuormi
Sähkötaittopyörät
Sähkötaittopyörät ovat pitkään olleet suosittuja niiden liikutettavuuden vuoksi. Suurin osa näistä sähköpyöristä taittuu keskeltä rungosta sekä ohjaustangon kohdalta, ja siten ne mahtuvat hyvin pieneen tilaan. Tällaista pyörää kannattaa harkita, jos aiot kantaa sitä siis mukanasi matkaillessa tai julkisissa liikennevälineissä.
Taittopyörän kohdalla on huomioitava kuitenkin, että pyörän ominaisuuksien suhteen on jouduttu tehdä kompromissejä, jotta valmistajat ovat pystyneet pitämään hinnat kohtuullisina. Vaativaan ajoo sähköavusteista taittopyörää ei kannata siis hankkia, vaikka sen taitteleminen mukavalta ajatukselta vaikuttaisikin.
Sähköfatpyörät
Sähköfatpyörät ovat olleet viime vuosina suosittuja ja siihen on toki syynsä. Sähkö fätit suoriutuvat hyvin kun ollaan pois teiltä ja erityisesti ajettaessa pehmeällä alustalla, kuten hiekalla tai lumella. Renkaat ovat usein 4” tai enemmän ja se mahdollistaa lähes kaikilla alustoilla eteenpäin liikkumisen. Suuret renkaat itsessään myös vaimentavat iskuja, ja sähköfapyörässä ei jousitus ole välttämättä pakollinen.
Sähköfatpyörän heikkous tulee esiin kovalla pinnalla ajettaessa renkaan vierintävastuksen hidastaessa matkantekoa. Vierintävastuksen ansiosta akun kulutus myös kasvaa ja kantama voi olla n. 40% pienempi verrattuna retkipyörään ajettaessa samankokoisella akulla.
Muut sähköpyörät
Sähköpyörät eivät toki tähän lopu. Sähköpyörien vähemmistöjä löytyy kuten sähkötandempyörät ja kolmisähköpyörät. Erikoispyörien saatavuus on rajallista, mutta jos tiedät etsiväsi jotain todella spessua niin annamme toki suosituksia.
Osa 3. Sähköpyörät eri hintaluokissa
Kun olet päättänyt minkälainen sähköpyörä täyttää tarpeesi parhaiten, niin suuntaa katseesi hintaan seuraavaksi. Kaikkea löytyy epäilyttävän edullisesta aina ultra-premium tasoon, joten tässä kohtaa täytyy ymmärtää mikä sähköpyörän hinnan määrittää.
Yllätyksenä monelle tulee se, että käytetyt sähköosat pyörässä ei ole suurin hintaan vaikuttava tekijä vaan muut pyörän osat. Teknisillä ratkaisulla on toki merkityksensä laadun ja hinnan osalta, mutta esimerkiksi akuissa käytettävän litiumin markkinahintaan valmistajat eivät voi vaikuttaa.
Useissa edullisimman tason sähköpyörissä käytetään samankaltaisia elektronisia komponentteja tai jopa samoja moottoreita eri merkkien kesken. Edullisimmat hinnat ovat siten saavutettu säästämällä osien kohdalla muualta.
Ultra-budjetin sähköpyörät < 1000 €
Halvimmat sähköpyörät lähtevät tältä tasolta, ja ovat poikkeuksetta valmistuotantoa itämaista. Tämän hintatason sähköpyörissä ei voida puhua laadusta missään muodossa. Kaikki käytetyt osat ovat halvimpia mahdollisia ja niiden elinkaari ei ole pitkä. Hajotessaan näitä pyöriä ei kannata tai edes voi korjata, jolloin ne muuttuvat pelkäksi jätteeksi. Varaosien saatavuus on erittäin heikkoa sähkökomponenttien osalta.
Edulliset sähköpyörät < 1500 €
Tässä hintaluokassa valikoima paranee. Sähköpyörissä käytetyt osat ovat jo parempia, mutta laadukkaista pyöristä ei vielä voida puhua. Pyörien kestävyys on pitkälti käyttäjästä kiinni. Satunnaiseen ja yksinkertaiseen ajoon tämänhintainen pyörä voi olla toimiva, mutta säännöllisesti pyöräilevän kannattaa katsoa vielä seuraavaan kategoriaan. Akut ovat tässä hintaluokassa pienehköjä ja käytettyjen akkukennojen elinikä on lyhyt ja takuuaika yleensä lyhyempi.
Keskihintaluokan sähköpyörät 1500 – 3000 €
Tässä hintaluokassa elektroniset osat sekä pyörän osat ottavat harppauksen eteenpäin. Tästä hintaluokasta löytyy jo suorituskykyinen pyörä säännölliseen käyttöön niille, ketkä eivät ole halukkaita maksamaan käytetyn auton hintaa sähköpyörästä.
1500 € hintarajan jälkeen selkeästi huomaa. että pyörien jarru- ja vaihdeosat alkavat vaihtua laadukkaampiin ja tunnettumpiin merkkeihin kuten Shimano, Tektro tai Sram. Näiden pyörien rungot alkavat myös tuntumaan siltä, että niillä ajaessa ei jännitä pyörän kahtia meno. Hintaluokan yläpäässä pyörissä voi huomata käytettävän jo parhaidenkin valmistajien osia.
Nämä pyörät kestävät ajossa hyvin huollettuina useita vuosia. Akun käyttöikä saattaa tulla eteen ensimmäisenä, joka sinänsä on pyörästä riippumaton asia. Nykyteknologian litium-akut kestävät noin 1000 lataussykliä. Tällöin niiden varauskapasiteetissa voi alkaa huomata heikkenemää.
Premium sähköpyörät 3000 – 5000 €
Tämän hintaluokan sähköpyörissä komponenttien taso on jo vakuuttavalla tasolla. Jarrut, vaihtajat ja jousitukset tulevat näihin pyöriin luotettavilta ja tunnetuilta merkeiltä.
Sähkömoottoreiden osalta tulee myös laadullinen hyppäys siirryttäessä tähän hintakategoriaan. Vahvat keskimoottorit merkeiltä kuten Bosch, AEG, Shimano, Brose, Yamaha ovat merkkejä, joita näkee käytettävän tämän hintatason pyörissä.

Keskimoottoreiden myötä pyöriin saadaan myös lisättyä suorituskykyä. Edullisimmissa pyörissä käytetyt moottorit ovat usein napamoottoreita, joiden koko rajoittaa suurempien tehojen tuottamista.
On otettava huomioon, että hinnan perusteella ei voi ainoastaan arvioida pyörän laatua. Joidenkin pyörämerkkien kohdalla pelkästä brändistä voi joutua maksamaan ekstraa. Pyörän osien ja ominaisuusten tarkastelu ja vertailu on siis tärkeää, jos etsii hinnan ja laadun suhteen hyvää sähköpyörää.
Ultra premium sähköpyörät 5000 – 10000 €
Tässä kohtaa ei enää säästellä mistään. Tämän hintaluokan pyörät ovat tehty aivan parhaista osista ja pyörän myyntihinta ei ole ollut valmistuksessa määrittelevä tekijä. Täytyy todeta kuitenkin, että elektroniset komponentit eivät juuri parane tässä hintaluokassa verrattuna 3000 € maksavaan sähköpyörään. Hinnan nousu johtaa juurensa tässäkin kohtaa siis muista käytetyistä osista.
Nämä pyörät ovat todella intohimoisille harrastajille, jotka haluavat siis vain parasta. Sähköalamäkipyörät ovat esimerkki tämän hintakategorian pyörästä. Vaativan ajon ja rasituksen kestäminen asettaa luonnollisesti pyörän osat koville, jolloin niiden tarvitsee olla parasta laatua.
Rajaa vaihtoehdot ja koeaja sähköpyörä
Siinäpä oikeastaan lähtökohdat ensimmäisen sähköpyörän valintaan. Mieti mikä on käyttötarkoituksesi ja kuinka paljon olet valmis maksamaan sähköpyörästäsi. Kuten moniin harrastuksiin halutessaan, niin sähköpyöräilyynkin saa siis rahaa laitettua likoomaan. Harrastuksen aloittamisen kohdalla ei kuitenkaan puhuta pankin rikkomisesta.
Rajaa siis vaihtoehdot ja hanki lisätietoa kyseisistä sähköpyöristä. Valintaa helpottaa luonnollisesti pyörien koeajo.
MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra
MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...
Lue aiheestaTurvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella
Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....
Lue aiheestaEurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?
Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen lumessa
Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...
Lue aiheestaSähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa
Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen oikein
Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...
Lue aiheestaSähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä
Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...
Lue aiheestaSähköpyörä osamaksulla
Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....
Lue aiheestaSähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?
Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...
Lue aiheestaTäysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta
Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...
Lue aiheesta