Hihnavetoinen sähköpyörä on yleistyvä vaihtoehto liikkua kaupungissa. Toisin kuin perinteisissä ketjuvetoisissa sähköpolkupyörissä, hihnavetoinen sähköpyörä käyttää hihnaa ketjun sijasta takapyörän käyttämiseen. Tällä rakenteella on useita etuja perinteisiin ketjukäyttöisiin sähköpolkupyöriin verrattuna, muun muassa se on hiljaisempi ja tehokkaampi. Hihnakäyttöiset sähköpolkupyörät tulivat markkinoille ensimmäisen kerran 2010-luvun alussa, ja niiden suosio on kasvanut siitä lähtien.
Hihnavedon edut ja haitat sähköpyörässä
Hihnaveto tarjoaa useita etuja ketjuvetoon verrattuna, kuten vähäisempi huolto, parempi tehokkuus ja hiljaisempi toiminta. On kuitenkin myös joitakin haittoja, jotka on syytä ottaa huomioon, ennen kuin valitset hihnavaihteen sähköpyörääsi.
Hihnavetoinen sähköpyörä loistaa huoltovapaudessaan
Vähennetty huolto: Yksi hihnakäytön suurimmista eduista on se, että se vaatii paljon vähemmän huoltoa kuin ketjukäyttö. Hihnakäyttöä ei tarvitse voidella tai säätää kireyttä, mikä voi säästää aikaa ja rahaa pitkällä aikavälillä. Lisäksi hihnat eivät ole yhtä alttiita lialle ja lialle kuin ketjut, joten ne pysyvät puhtaampina pidempään. Erityisesti keskimoottorillisissa sähköpyörissä voimansiirtoon kohdistuu tavallista enemmän vääntöä, joka lisää huoltotarvetta, mikäli käytössä on ketjuvetoinen voimansiirto. Hihnavedossa toisiaan vasten hankaavia metalliosia ei ole.
Lisääntynyt tehokkuus: Toinen hihnavoimansiirtojen etu on, että ne ovat tehokkaampia kuin ketjuvoimansiirrot. Tämä tarkoittaa, että voimansiirtoprosessissa menetetään vähemmän energiaa, jolloin pyörille on käytettävissä enemmän tehoa. Tämä on hyödyllistä luonnollisesti, kun ajetaan mäkiä ylös tai pitkiä matkoja.
Hiljaisempi toiminta: Hihnaveto on yleensä myös paljon hiljaisempi kuin ketjuveto, joten se sopii erinomaisesti kaupunkialueilla käytettäviin sähköpyöriin. Tämä voi olla tärkeä ominaisuus heille, jotka haluavat säästyä ajamisesta syntyvältä melulta.
Hihnavetoinen sähköpyörä ei sovi maastoon
Rajoitettu yhteensopivuus: Hihnavaihteiden yksi haittapuoli on se, että ne eivät ole yhteensopivia kaikentyyppisten polkupyörien kanssa. Hihnakäyttöä ei voida käyttää erityisesti polkupyörissä, joissa on ulkoinen vaihteisto, koska vaihteiden vaihtamiseen tarvittavat hihnapyörät häiritsisivät hihnan sujuvaa toimintaa. Tämä tekee hihnavedosta retki- tai maastopyöräilijälle hankalan valinnan. Hihnakäyttöä haluavien pyöräilijöiden on hankittava uusi pyörä tai muutettava olemassa oleva pyöränsä siten, että se sopii tämäntyyppiseen voimansiirtoon.
Kalliimpi: Toinen mahdollinen haittapuoli hihnakäytön valinnassa on se, että ne ovat yleensä kalliimpia kuin ketjukäyttöiset pyörät. Tämä lisäkustannus voi olla sen arvoinen joillekin ajajille, jotka arvostavat tämäntyyppiseen voimansiirtoon liittyvää suurempaa tehokkuutta ja vähäisempää huoltoa, mutta toiset saattavat haluta pitäytyä perinteisemmässä ja ulkoiset vaihteet mahdollistavassa vaihtoehdossa.
Gates Carbon Drive hihnaveto
Gates Corporation on maailmanlaajuinen markkinajohtaja voimansiirtotuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa. Gatesin hihnaveto on voimansiirtotekniikka, jossa hihnaa käytetään siirtämään voimaa kahden tai useamman hihnapyörän välillä. Johtava teollisuus- ja autohihnojen valmistaja, kehitti tämän tekniikan jo 1900-luvun alussa.
Gatesin Carbon Drive on erityisesti sähköpyöriin suunniteltu ja yhteensopiva tunnetuimpien moottorivalmistajien kanssa. Carbon Drive Belt on tunnettu korkeasta hyötysuhteestaan, alhaisesta melutasosta ja pitkästä käyttöiästä. Gates lupaa hihnalleen jopa 30 000 kilometria huoltovapaata ajamista.
Hihnavetoinen sähköpyörä Tenways CGO600
Sähköpyörät hihnavedolla ovat vielä enempi tai vähempi harvinaisuuksia. Valikoimastamme sellaista laatua löytyy kuitenkin yksi. Tenwaysin ketterä sähköpyörä on varusteltu Gatesin Carbon hihnavedolla. Yksinopeuksinen sähköpyörä painaa vain 15kg ja on todella suunniteltu tekemään liikkumisesta kaupungissa yksinkertaista ja nopeaa.
MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra
MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...
Turvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella
Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....
Eurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?
Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...
Sähköpyörällä ajaminen lumessa
Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...
Sähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa
Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...
Sähköpyörällä ajaminen oikein
Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...
Sähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä
Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...
Sähköpyörä osamaksulla korottomasti
Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....
Sähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?
Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...
Täysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta
Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...
Sähköpyöräilyä kuukausihintaan 99€/kk – Suomalaisella Terässiivellä
Sähköpyörä leasing yksityisille on ollut kysyttyä, mutta vaikeasti toteutettavissa kohtuullisin hinnoin,...