Sähköpyörän akku – FAQ

sähköpyörän akku

Sähköpyörän akku yhdessä moottorin kanssa määrittelee paljon sähköpyörän sielusta. Akku  vaikuttaa mm. sähköpyörän käyttökantamaan, ajettavuuteen ja ulkonäköön. Tässä blogipostauksessa käydään läpi suurimmat kysymykset liittyen sähköpyörien akkuihin.

Erot sähköpyörien akuissa

Akun varauskapasiteetti ja kantama

Suurimmat erot sähköpyörien akuissa liittyvät niiden varauskapasiteettiin. Varauskapasiteetti vaikuttaa luonnollisesti akun kestoon ja siihen, kuinka pitkälle pyörällä on mahdollista ajaa. Suurempi akku ei kuitenkaan vakiona tarkoita pidempää kantamaa. Kantamassa on otettava huomioon myös koko sähköjärjestelmän laatu. Laadukkaampi avustusjärjestelmä säätelee akusta otettua virtaa ja säästää akkua parhaan mukaan ajon aikana.

Sähköpyörien akkujen teoreettiset kantamat asettuvat yleisesti 40km ja 200km välille nykypäivänä. Valmistajien ilmoittamat kilometrimäärät perustuvat usein taloudelliseen ajotavan mahdollistamaan kantamaan. Akkujen varauskapasiteettia vertaillessa kannattaa kiinnittää huomio wattituntien (Wh) määrään. Jännite (V) ja kapasiteetti ampeeritunteina (Ah) on myös yleensä ilmoitettu. Wattitunnit saadaan, kun voltit ja ampeeritunnit kerrotaan keskenään.

Akun paikka sähköpyörässä

Sähköpyörän akku on yleisimmin sijoitettu pyörän rungon alaputken päälle tai sen sisään. Myös runkoon istuimen alle tai tarakalle akku on mahdollista sijoitella. Sijoittelupaikka vaikuttaa pyörän painopisteen jakautumiseen, pyörän käytettävyyteen ja ulkonäköön.

Alaputken päälle sijoitettu akku on perinteisin ratkaisu. Tämä paikka on käytännöllinen akulle ja mahdollistaa suuren akun käytön, koska tilaa jää runsaasti. Akun irroittaminen ja kiinnittäminen käyttäjälle on helppoa.

Rungon sisään integroidut akut ovat nousseet standardiksi korkeamman hintaluokan pyörissä. Valmistajille integroitujen akkujen käyttäminen edellyttää tarkempaa runkosuunnittelua, jotta akut saadaan mahdutettua kätevästi runkoon. Integroitu akku tekee sähköpyörästä virtaviivaisemman ja pitkälti kyse onkin kuluttajien preferensseistä. Osa haluaa sähköpyörän näyttävän enempi tavalliselta pyörältä ja osalle merkkaa eniten käytännöllisyys.

Runkoon integroitu akku
Runkoon integroitu akku

Istuimen alle tai tarakan päälle akun sijoittaminen tulee vaihtoehdoksi erityisesti kaupunkipyörien kohdalla, jossa pyörän keskitila halutaan säilyttää vapaana. Tarakka-akkuja näkee käytettävän yhä vähenevin määrin. Niiden heikkoutena on painopisteen jakautuminen epäedullisesti taaemmaksi pyörää, mutta etuna helppo kiinnitys ja irroitus. Sähköistettäessä perinteinen polkupyörä tarakka saattaa olla kuitenkin paras tai ainoa paikka mihin sijoittaa sähköpyörän akku.

Sähköpyörän akun lataus

Sähköpyörän akku kannattaa ladata huoneenlämpöisessä tilassa esillä olevana. Sähköpyörän mukana tulisi tulla aina kyseiselle akulle tarkoitettu laturi. Latauksen nopeuteen vaikuttaa akun koko, varauksen lähtötaso ja laturin latausteho. Yleisesti voidaan sanoa sähköpyörän akun lataus tyhjästä täyteen kestää noin 4 – 6 tuntia. Laturin latausnopeus ilmoitetaan ampeereina. Lataaminen on sitä nopeampaa, mitä enemmän laturilla on ampeereja.

Mitä sähköpyörän akun lataus maksaa?

Sähköpyörän akun yhden latauskerran hinta on helppo laskea, kunhan tietää akun koon ja käytettävän sähkön hinnan sähkönsiirtokuluineen. Energianhinta ilmoitetaan kilowattitunneissa joten akun wattitunnit tulee jakaa 1000:lla.

Laskukaava: ( Akun wattitunnit / 1000 ) * energiakustannus (snt / kWh)

Esimerkiksi hinta 614Wh:n akun lataukselle 20 snt/kWh energiakustannuksella:

(614 /1000) * 20 = 12,28 snt/kWh = 0,12 €

Sähköpyörän akun kesto

Nykyteknologian akkujen tulisi kestää käytössä ainakin 1000 lataussykliä. Ympärivuotisesti ajettaessakin tämä tarkoittaa siis useaa vuotta, ennen kuin akkua tarvitsee vaihtaa uuteen. Akun pystyy kuitenkin saattaa tiensä päähän myös paljon nopeammin jos siitä ei pidä huolta. Akun käyttöikään pystyy vaikuttaa mm. seuraavilla toimilla:

  • Älä säilytä akkua ulkona liian kylmässä tai kuumassa
  • Anna akun lämpötilan tasoittua latausympäristön lämpötilaan ennen latausta
  • Lataa akku huoneenlämmössä tai hieman viileämmässä
  • Älä aja akkua toistuvasti alle 20% varaustason
  • Älä säilytä akkua tyhjänä tai täytetä, optimaalinen varaustaso säilytyksessä on 40-80%
  • Muista ylläpitää hyvää varaustasoa myös ajokausien ulkopuolella

Lue lisää akun turvallisesta säilytyksestä ja käytöstä talvella!

Sähköpyörän akun suoja

Jos sähköpyörää säilyttää ulkona kannattaa akun liitin suojata kosteudelta ja lialta. Akun liittimen suoja suojaa myös mekaaniselta rasitukselta, vähentäen kontaktihäiriöitä ja lisäten liittimen käyttöikää. Sähköpyörän akun suoja voi tulla myös tarpeeseen, varsinkin ajettaessa pakkaselle, jolloin akku on vähemmän lämpötilavaihteluiden armoilla. Tämä parantaa akun kantamaa.

sähköpyörän akun liittimen suoja
Sähköpyörän akun liittimen suoja
Sähköpyörän akun suoja
Sähköpyörän akun suoja

Sähköpyörän akun hinta

Sähköpyörän akun hinta riippuu pitkälti käytettyjen akkukennojen määrästä. Akkujen valmistukseen käytetään litiumia, jonka hinta on korkea ja se nousee jatkuvasti maailmalla lisääntyvän kysynnän seurauksena (sähköautot, – pyörät, akkukäyttöiset työkalut, pölynimurit jne.) Sähköpyörien akkujen hinnat vaihtelevat varauskapasiteetista ja valmistajasta riippuen 400€ – 1000€ välillä.

Akun uudelleen kennotus

Akun uudelleen kennotus on suositeltava vaihtoehto, joka kannattaa kartoittaa uuden akun hankkimisen sijaan. Mikäli akku on mahdollista kennottaa, pääsee kuluttaja yleensä halvemmalla ja akkuun saadaan yleensä lisättyä kapasiteettia.

Shimano, Bosch ja Yamaha käyttävät suljettuja järjestelmiä ja näiden akkuja ei voida uudelleen kennottaa.

Halpa akku kiinasta?

Ei hyvä ajatus. Emme suosittele tilaamaan tuntemattomia akkuja erikseen Kiinasta tai mistään muualtakaan vaikka yhteensopivuus vaikuttaisi mahdolliselta. Näiden akkujen alkuperää, toimivuutta ja ennenkaikkea turvallisuutta ei voida taata. Suosittelemme käyttämään ainoastaan sähköpyörän valmistajan omia tai hyväksymiä akkuja. Turvallisinta on ostaa sähköpyörän akku samalta valmistajalta tai jälleenmyyjältä kuin sähköpyöränkin on alunperin ostanut.

MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra

MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...

Lue aiheesta
Turvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella

Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....

Lue aiheesta
Eurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?

Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen lumessa

Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...

Lue aiheesta
Sähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa

Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen oikein

Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...

Lue aiheesta
Sähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä

Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...

Lue aiheesta
Sähköpyörä osamaksulla

Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....

Lue aiheesta
Sähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?

Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...

Lue aiheesta
Täysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta

Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...

Lue aiheesta