Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan. Akun säilyttämisen haasteet liittyvät pitkälti lämpötilojen vaihteluihin sekä akulle optimaalisen varausasteen ylläpitoon. Suomessa talvi ja pakkaset tekevät erityisesti sen, että akun käyttöön tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Älä säilytä akkua täytenä eikä tyhjänä
Mikäli sähköpyörä aiotaan pitää koko talven pois ajosta, niin akku kannattaa säilyttää kuivassa 0-20 asteen lämpöisessä tilassa. Akkua ei kannata säilyttää missään nimessä tyhjänä, mutta ei myöskään aivan täytenä. Optimaalinen varausaste akkua säilytettäessä on 50-70%. Valmistajien suositukset vaihtelevat tarkkudeltaan ja 40-80% varausastetta voi pitää edelleen turvallisena välinä. Vähintään kolmen kuukauden välein akun varaustaso kannattaa tarkistaa ja ladata akkua tarpeen niin vaatiessa.
Akun lataaminen talvella aktiivikäytössä
Kylmällä ajettaessa myös akun lämpötila ehtii kylmenemään. Kylmä akku purkautuu nopeammin, joten tihempi lataus voi olla monen kohdalla pakollista. Kylmää akkua ei kuitenkaan suositella lataamaan, vaan akun tulisi antaa lämmetä takaisin huoneenlämpöön ennen latausta. Työmatkapyöräilijän tapauksessa on suositeltavaa ladata siis akku aina lähempänä kottinlähtöä, kuin heti töihin saapumisen jälkeen. Tällöin akku ehtii lämmetä työpäivän aikana.
Jos ajettavat matkat ovat lyhyitä, eikä akkua tarvitse kesken päivän ajojen ladata, niin kannattaa se silti pakkaskeleillä ottaa aina sisälle säilytykseen.
Akun suojaaminen
Kylmä hidastaa akussa tapahtuvia kemikaalisia reaktioita. Akun kylmenemistä voidaan hidastaa käyttämällä eristävää neopreenisuojaan akun ympärillä. Valmistajilta saattaa löytyy omille akuilleen tarkasti mittojen mukaan suunniteltuja suojia, mutta myös yleisesti kaikille akuille soveltuvia suojia on olemassa, kuten:
Sähköpyörän akun säilytys haitallisimmillaan
Kuten on todettu akkujen säilyttämisessä on sen verran liikkumavaraa, että turvallinen säilyttäminen ei ole vaikeaa. Viimeisenä muistutus vielä kahdesta asiasta, joita tulee välttää kaikin keinoin;
1) Akun yli 26 asteessa säilyttäminen yli 80% varausasteella ja 2) Pakkasessa säilyttäminen alhaisella varausasteella. Näissä tilanteissa akku on herkimmillään ja altis vaurioitumaan pysyvästi.
MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra
MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...
Lue aiheestaTurvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella
Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....
Lue aiheestaEurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?
Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen lumessa
Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...
Lue aiheestaSähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa
Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen oikein
Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...
Lue aiheestaSähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä
Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...
Lue aiheestaSähköpyörä osamaksulla
Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....
Lue aiheestaSähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?
Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...
Lue aiheestaTäysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta
Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...
Lue aiheesta