Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä liikkumista ei sekään ole. Akkukennojen valmistaminen kuormittaa ympäristöä, ja siten kunkin akkukennon tuottamisen aiheuttaman ympäristöhaitan minimoimisessa on keskeistä voida maksimoida kennon käyttöikä. Sähköpyörien akkujen uudelleen kennoittaminen on ratkaisu jolla akkujen elinkaarta pidennetään, ja samalla korvatut kennot saadaan hyödylliseen tutkimuskäyttöön välittömän kierrätyksen sijaan.
Sähköpyöräkeskuksen perustaja Juho Kahra arvioi: ”Hajonneiksi koetuissa akuissa jopa 80% kennoista saattaa olla vielä toimintakuntoisia. Pahimmillaan pyörän akku tai jopa koko pyörä vaihdetaan kokonaan uuteen siinä kohtaa, kun akun kennojen käyttöiästä on vasta puolet mennyt. Kustannustehokkaasti seulomalla käyttökelpoiset kennot vanhoista akuista saadaan akun käyttöikää lisättyä usealla vuodella. Pyöräilijöiden, ympäristön sekä käytettyjen sähköpyörien markkinoiden kehittämisen kannalta olisi järjetöntä olla hyödyntämättä akkujen uudelleen kennoittamisen mahdollisuutta sekä kennojen uusiokäyttöä. Tutkimustyö on tässä isossa roolissa ja haluamme olla mukana tukemassa Tampereen Yliopiston CeLLife-hanketta keräämällä ja luovuttamalla vanhoja akkuja tutkimukseen. Samalla mietimme miten uusiokäyttökennoista valmistettuja akkuja saadaan tuotua markkinoille tehokkaasti kuluttajatarpeita vastaavasti.”
CeLLife-hanke
Tampereen Yliopiston Sähkötekniikan yksikössä alkoi vuoden 2021 alussa Business Finland:in rahoittama CeLLife-hanke, jossa työskentelevät projektitutkijat Jussi Sihvo, Roni Luhtala sekä Tuomas Messo.
”Hankkeen tavoitteena on kiihdyttää yliopistotutkimuksessa syntyneen osaamisen ja teknologian siirtymistä kaupallisiin akkujärjestelmiin. Hankkeessa testataan älykkäitä akkujen lataus- ja mittausalgoritmeja. Kehitetyt algoritmit mahdollistavat akkujen pidemmän eliniän, akkujen terveystilan tarkan seurannan sekä maailmantilaan nähden erittäin tärkeän asian: akkujen uusiokäytön. Varovaisesti arvioiden yli puolet kierrätykseen päätyvistä litium-ioni akkukennoista voitaisiin käyttää uudestaan. Tällä hetkellä kierrätys perustuu materiaalien talteenottoon, joka valitettavasti tarkoittaa itse akkujen mekaanista murskaamista.
CeLLife-hankkeessa selvitämme yhdessä Sähköpyöräkeskuksen sekä muiden yhteistyökumppaniemme kanssa akkujen uusiokäyttöä. Tavoitteenamme on vähentää murskaukseen päätyvien akkukennojen määrää luomalla työkaluja kennojen testaukseen sekä tekemällä kenttäkokeita uusioakkujen suorituskyvystä. Toisin sanoen esimerkiksi sähköauton käytetty akku saisi vielä uuden elämän uusio-akkuna”, kertoo hankkeen tutkimusjohtaja Tuomas Messo.
Sähköpyörän akun uudelleen kennottaminen
Sähköpyörän akun uudelleen kennottaminen on mahdollista useimpien valmistajien akuille ja akkutyypeille. Suljettuja järjestelmiä käyttävät Bosch, Yamaha ja Shimano eivät sovellu uudelleen kennoitettavaksi. Uuden kennoituksen hinta vaihtelee 349-629€ välillä riippuen vaihdettavien kennojen määrästä. Kokonaan uuden akun hinnat liikkuvat 400-1000€ välillä, joten uudelleen kennoitus tulee usein edullisemmaksi vaihtoehdoksi. Vanhaan akkuun on mahdollista lisätä myös n. 10-40% enemmän kennoja, joka mahdollistaa totuttua suuremman kapasiteetin käyttäjälle. Vanhat kennot erotellaan vielä toimintakunnossa olevista ja niitä voidaan käyttää muiden laitteiden akuissa. Vanhat kennot lähetämme CeLLife tutkimuskäyttöön.
MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra
MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...
Lue aiheestaTurvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella
Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....
Lue aiheestaEurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?
Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen lumessa
Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...
Lue aiheestaSähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa
Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...
Lue aiheestaSähköpyörällä ajaminen oikein
Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...
Lue aiheestaSähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä
Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...
Lue aiheestaSähköpyörä osamaksulla
Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....
Lue aiheestaSähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?
Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...
Lue aiheestaTäysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta
Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...
Lue aiheesta