Sähköpyörä vertailu – BIKE Bild testasi eri valmistajien retkisähköpyörät

sähköpyörä vertailu

Sähköpyörä vertailu tyhjältä pöydältä on työläs projekti. Apua tarjoaa onneksi maailman tunnetuimman autolehden, saksalaisen AUTO Bildin polkupyöriin erikoistunut julkaisu, BIKE Bild. BIKE Bild (9/2019) toteutti sähköpyörä vertailun 8 eri valmistajan retkisähköpyörällä. Prophete Entdecker eSport palkittiin testissä ylivoimaisesti parhaasta hinta-laatusuhteestaan.

Sähköpyörää ostaessa ihmiset päätyvät yhä useammin ostamaan retkisähköpyörän, sillä se täyttää parhaiten ihmisten vaatimukset kokonaisvaltaisesta sähköpyörästä (ts. jokapaikan yleispyörä), joka soveltuu ajettavaksi useille tieprofiileille. Retkisähköpyörät ovat varustettu paremman hyötysuhteen omaavilla ulkoisilla vaihteilla (vrt. napavaiheet), tarakalla, valoilla eteen ja taakse, tehokkaalla moottorilla ja ison kapasiteetin omaavalla akulla. Retkipyöristä löytyy myös suurin valikoima sähköpyöriä laidasta laitaan, niin hinnaltaan kuin laadultaankin. Hyvän ei kuitenkaan tarvitse aina välttämättä olla kalleinta.

sähköpyörä vertailu
Retkipyörät ovat hyviä yleispyöriä, jotka soveltuvat niin arkiajoon, kuin pidemmillekin vaelluksille.

Testissä olivat seuraavat sähköpyörät ja ne arvosteltiin testin yhteispisteistä muodustunein kokonaisarvosanoin (nimeä klikkaamalla pääset kyseisen pyörän saksankieliseen testiarvosteluun):

Polkupyörän mallikokonaisarvosana (pisteet)hinta (ovh. Saksa 2019)
KTM Macina Sport XT11 ABS CX5erittäin hyvä (28,5)3 999 euroa
Centurion E-Fire Sport R4500ierittäin hyvä (28,5)3 999 euroa
Specialized Turbo Vado 4.0hyvä (27,5)3 199 euroa
Prophete Entdecker eSporthyvä (26)2299 euroa
Bicycles Porto 9.5hyvä (25,5)2 599 euroa
My Boo Volta Gateshyvä (25,5)4 499 euroa
Kreidler Vitality Eco 3hyvä (24)2399 euroa
Fischer Cita 3.0tyydyttävä (24)1 399 euroa

Sähköpyörä vertailu: Prophete Entdecker eSport palkiittin testissä parhaasta hinta-laatusuhteesta.

BIKE Bild (9/2019) testasi: PROPHETE Entdecker eSport paras hinta-laatusuhde

AEG:n sähköjärjestelmän moottorin vääntö ja akun kantavuus ovat poikkeuksellisia. Pyörän sydän on tehokas AEG-moottori, joka tuottaa huippumomentin 100 Newtonmetriä, 15 Nm enemmän kuin Boschin huippumalli. Moottori osoittautuu miellyttävän tasapainoiseksi ajon aikana. U-factor riittää vaellukseen, ja akun latauksen etäisyys testissä on erinomainen 83,6 kilometriä. Yleisesti arvostellen älykäs ja harmoninen kokonaisuus retkeilyyn ja yleiskäyttöön.

Pyöräilijät saavat myös paljon vastinetta rahalleen: Shimanon vaihdevaihdejärjestelmä ja hyvin suunnitellut hydrauliset levyjarrut toimivat nopeasti ja luotettavasti. Käytännöllisen 124 kilogramman potentiaalisen hyötykuorman tulisi riittää myös pitkille pyöräretkille.
 
Yhteenveto: pitkän kantaman kokonaisvaltainen ja vankka pyörä hyvin pienillä heikkouksilla ja erittäin hyvällä moottorilla.

Sähköpyörä vertailu tulokset: Prophete Entdecker eSport

Akun kantavuus

★★★★★
U-factor★★★ ☆☆
Stressitesti★★★★★
Jarrutusteho★★ ½ ☆☆
Komponentit★★★ ½ ☆
Ajon hauskuus★★★ ½ ☆
Suunnittelu★★★ ½ ☆
Yhteensä (tähdet)26
keskiarvo3,7
huomautushyvä
(Kokonaisarvosana: 35–28,5 = erittäin hyvä, 28–21,5 = hyvä, 21–14,5 = tyydyttävä, 14–8,5 = riittävä, 8–0 = huono)
 

tekniset tiedot

hinta2299 euroa (Saksan ovh 2019)
paino26 kiloa
Sallittu kokonaispaino150 kiloa
ajaaAEG Comfort Drive, keskimoottori
Määritetty / testattu akun virta576/529 wattituntia
piiriShimano Deore 10-v ulkoiset
jarrutShimano BR-M315, hydrauliset levyjarrut
renkaatContinental Ride City, 42 millimetriä
U-factor2.5
Akun kantavuus Bike bildin testissä83,6 km

 

Testausmenetelmät sähköpyörä vertailussa

Sähköpyörien testaaminen perustuu kahteen vaiheeseen. Ensinnäkin polkupyöriä tutkitaan teknisesti Velotech-testilaitoksen testipenkillä. Painopiste on ajotavassa ja jarrutuksessa. E-trekking-pyöräillä ”akun kantavuus” on tärkeä tieto ostopäätöstä tehdessä: kestääkö pyörä myös pitkiä retkiä? Testissä reaaliaikainen reitti simuloitiin, ja se koostui ajosta tasangolla, mäkisessä maastossa ja näiden yhdistelmästä akun kantavuuden mittaamiseksi ja vertailemiseksi keskenään. Vuoristossa sähköpyöräililjät haluavat apua.

U-factor” ilmaisee, kuinka voimakkaasti moottori tukee poljettaessa vuorella. Lopuksi moottorit työnnettiin raja-arvoihinsa ”stressitestissä”: 20 minuutin ajan simuloitiin 10 prosentin nousu alimmalla vaihteella, kuljettajan tuottaessa tasaisesti 110 watin tehon. Tärkeää, jos käsittelet mäkisiä reittejä ja kuljetat paljon matkalaukkoja. Turvallisuus ja hyvät jarrut ovat ennakkoedellytys, jonka Velotech tutkii kuivalla ja märällä kohdassa ”jarrutusteho”.

Laboratoriokokeet toteutti velotech.de
 
Toisekseen E-pyörät eivät tietenkään ole pelkästään laboratoriokohteita, vaan niitä liikuttavat luonnossa olevat ihmiset, minkä vuoksi käytännön vaikutelmat ovat tärkeitä. Kokeneet testikuljettajat arvioivat ajokokemuksen ja tämä heijastuu luokituksessa ”ajon hauskuus”. Muotoilu ja varusteet ovat tasapainossa kolmen moottoriluokan kanssa (alue, U-tekijä ja rasitustesti) kohdassa ”suunnittelu”. Useimmat vaelluspyörät ovat kalliita, joten niiden tulisi olla kestäviä ja varustettu korkealaatuisilla komponenteilla. Otamme tämän huomioon kohdassa ”komponentit”.
Sähköpyörä vertailu sisältää laboratoriotestien lisäksi pyörien käytännön soveltuvuuden kokeneiden testiajajien toimesta.

Sähköpyörä vertailussa yllä mainittujen arvointikohteiden jälkeen pisteet lasketaan yhteen ja muodostetaan kunkin pyörän kokonaisarvosana.

 
Kaikki tiedot ja selitykset laboratoriokokeesta löytyvät osoitteesta: www.bike-bild.de/so-testet-bike-bild-e-bikes

Saksankielisen testiartikkelin näet kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ.

MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra

MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...

Lue aiheesta
Turvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella

Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....

Lue aiheesta
Eurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?

Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen lumessa

Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...

Lue aiheesta
Sähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa

Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen oikein

Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...

Lue aiheesta
Sähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä

Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...

Lue aiheesta
Sähköpyörä osamaksulla

Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....

Lue aiheesta
Sähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?

Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...

Lue aiheesta
Täysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta

Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...

Lue aiheesta