Sähköpyörä kokemuksia – Prophete eSportilla Nuorgamista Helsinkiin

sähköpyörä kokemuksia

Propheten eSport retkisähköpyörä pääsi todelliseen testiin 2021 elokuussa, kun Syöpäsykkeli 2021 hyväntekeväisyyspyöräilyssä sillä poljettiin Suomi päästä päähän. Matkaa kertyi yli 1500 km. Tässä Matin kertomus reissusta ja sähköpyörä kokemuksia.

Syöpäsykkeli 2021 Hyväntekeväisyyspyöräily 6-11.8.2021

Syöpäsykkeli tiimi Ylä-Savo, Kari Saastamoinen ja Matti Kumpulainen pyöräilivät Nuorgamista Helsinkiin keräten lahjoituksia Sylva ry:lle. Kari polki luomu maastopyörällä ja minulle Sähköpyöräkeskus antoi käyttöön uuden Prophete Entdecker eSport sähköretkipyörän. Keräyksen päätyttyä 3.11. lahjoituksia oli kertynyt 32 975 €. Keräyksen päättymisen jälkeen Sähköpyöräkeskus möi käytössäni olleen pyörän 2001 €:lla ja se summa käytiin lahjoittamassa Joulun alla allekirjoittaneen, Karin ja Sähköpyöräkeskuksen perustajan Juhon toimesta Kuopion Yliopistollisen sairaalan lastenklinikalle. Oli hyvänmielen tapahtuma:-)

Reittimme kulki mutkitellen, isoja valtaväyliä vältellen. Päivittäinen reittikertomus ja gps seurannan linkki löytyy Syöpäsykkeli 2021 fb sivulta, sekä Sylva ry:n sivuilta. Kerron kokemuksia käytössäni olleesta pyörästä, josta tuli matkan aikana oikein hyvä kaveri. Varsinkin vastamäki ja -tuuliosuuksilla sähköavustus on hyvä. Karia lainaten ”Vastamäessä Matti polki selkäsuorana horisonttiin”:-)

Omalta kohdaltani valmistautuminen pyöräilyyn alkoi tammikuulla ja elokuun alkuun mennessä harjoituskilometrejä oli takana 3000km. Kolme lenkkiä oli pituudeltaan suunnitellun päiväetapin mittaisia, eli 150km. Näillä pohjilla uskoin selviäväni matkasta kunnialla. Yhteensattumien takia sain Propheten käyttööni vasta lähtöpäivää edeltävänä iltana. Tästä syystä koeajo ja ajoasennon säätäminen jäi tekemättä. Ehdin kuitenkin
asentaa pyörään ”vetokoukun” peräkärryn vetämistä varten. Seuraavassa luetteloa erilaisista havainnoista mitä matkan aikana Propheten kanssa koin.

sähköpyörä kokemuksia prophete

Prophete sähköpyörä kokemuksia

Uuden pyörän ajokuntoon kokoamisen ja osien kiristämisen tein lähtöpäivän aattona. Oikean ajoasennon säätämiseen kannattaa käyttää aikaa. Prophetessä on hyvät säätömahdollisuudet, edellyttäen että pyörä on sopivan kokoinen. Toisen ajopäivän jälkeen olin saanut ajoasennon valmiiksi eikä säätöihin sen jälkeen tarvinnut koskea. – Huom! osien kiristäminen ensimmäisten ajopäivien aikana kannattaa tehdä muutaman tunnin välein.

Ensimmäisen päivän ”ylläri” oli kun ajeltiin Tenojoen vartta kohti Karigasniemeä, niin n. 90 km kohdalla päivän isoimmassa mäessä avustus loppui. Mitä ihmettä?? Vaikka ajotietokone näytti, että ajoaikaa olisi jäljellä vielä reilut 15 km. Onneksi vaihtoakku oli peräkärryssä ja vaihdon jälkeen taas selkäsuorana eteenpäin :-). Se, miksi avustus loppui ”ennenaikojaan” selvisi myöhemmin. Ajotietokone estää akun purkautumisen aivan tyhjäksi. Toistuvasti tyhjäksi puretun akun käyttöikä lyhenee. Suomalainen mies ei lue käyttöohjeita ennen kuin propleemia, jos sittenkään:-)

Kantamasta

Propheten iso akku (576wh) lupaa jopa 180 km yhdellä latauksella, mutta meillä oli pitkät päivätaipaleet, 100-185 km ja haastavat olosuhteet, niin vaihtoakku peräkärryssä oli tarpeen. Millaisen matkan yhdellä latauksella pääsee riippuu sitten seuraavista seikoista:

  • Vastatuuli. Meidän reissulla yhtä päivää lukuunottamatta tuuli etelästä, kovimmillaan se oli Pulkkilanharjun tietämillä, jopa 10 m/s.
  • Vastamäet. Nousua riitti, retken kahtena ensimmäisenä päivänä kivuttiin yli 1000m.
  • Vedettävä peräkärry. Peräkärryn paino kaikkine varaosineen ym. tarvikkeineen oli n. 30 kg.
  • Polkijan mukavuuden halu. Pitkä matka ja halusin varmistaa jaksamisen perille saakka, niin käytin yleensä avustustasoa 2 tai 3. Joskus kovimmissa paikoissa oli käytössä nelonen.
  • Ajonopeus. Keskinopeus oli koko 1600km matkalla 21 km/ h, joten melko reipasta vauhtia pidettiin. Tasaisella ja loivissa myötäleissä nopeuden pitäminen lähellä avustuksen loppumista (25km /t) antaa mielestäni parhaan ”hyötysuhteen”.
  • Ajajan polkemistekniikka. Avustuksen takia helposti unohtuu ”pyörittäminen” ja poljetaan runttaamalla. Itse sain oivalluksen, kun ihmettelin wattimittarin hyppelehtimistä. Wattimittari onkin hyvä apulainen, kun opettelee oikeaa polkemistekniikkaa.
  • Matkalla oli muutama reippaampi sadepäivä. Sade ei vaikuttanut pyörän toimintaan.

Kokemukset Prophete Entdecker eSport sähköretkipyörästä ovat hyvät. Uskon että hyvissä olosuhteissa ja ”pintakaasulla” ajaen tuo 180 km saavutettavissa. Reilun 100 km lenkille voi lähteä, olosuhteista riippumatta ilman vaihtoakkua, tai latausmahdollisuutta. AEG ComfortDrive 36 V 100 Nm väännöllä oleva keskimoottorin avustus toimii jouhevasti, eikä teho lopu kesken kovimmissakaan olosuhteissa. Ensimmäisten päivien säätelyjen jälkeen pyörä toimi moitteettomasti. Molemmat akut ehti latautua yön aikana, kun kuskikin oli latautumassa. Toivottavasti näistä kokemuksista oli apua kun hankitte sähköavusteista pyrörää, pitkille retkille tai arkikäyttöön. Tämä pyörä soveltuu molempiin käyttötarkoituksiin.

Matti Kumpulainen Iisalmen Runnilta

Sähköpyörä kokemuksia: Uusi tapa liikkua

Sähköpyörät ovat yhä suositumpi uusi tapa liikkua. Niillä on monia etuja perinteisiin polkupyöriin verrattuna, kuten se, että niillä on helpompi ajaa mäkiä ylös ja että niillä voi kulkea pidempiä matkoja väsymättä. Sähköpyörät eivät myöskään vaadi erityisiä lisävarusteita, joten ne sopivat erinomaisesti ihmisille, jotka haluavat päästä parempaan kuntoon ilman, että heidän tarvitsee investoida moneen uuteen laitteeseen ja välineeseen.

Yhä useampi päättää kokeilla sähköpyörää nähtyään niiden yleistyvän kaupunkien kaduilla. Epäröivä alku muuttuu pelkäksi iloksi, kun huomaa miten helposti sähköpyörän haltuun ottaminen on. Ajaminen ei poikkea tavallisesta polkupyörästä muutoin kun sopivan avustustason valitsemalla.
 
Yllättävin kokemus monelle on se, että kuinka paljon nopeammin he pystyvät pyöräillä kuin tavallisella pyörällä! Muutaman päivän harjoittelun jälkeen varmuus tilannenopeuksiin syntyy, ja ajaminen sähköpyörällä tapahtuu luonnostaan.
 

Parhaita sähköpyörä kokemuksia

 
1. Yksi sähköpyörän parhaista puolista on se, että sillä voi ajaa paljon pidemmälle kuin tavallisella pyörällä. Sähköpyöräilyn aloittaminen tutkitusti lisää ihmisillä kokonaisliikunnan määrää, sillä mukava liikkumistapa motivoi liikkumaan useammin ja pitempään kerralla.
 
2. Mäkien nousu on helpompaa sähköpyörällä avustuksen saattelemana. Tällöin matkat, jotka aikaisemmin on saattanut jäädä tekemättä pyörällä tai kävellen tulevatkin tehdyksi sähköpyörällä. Jyrkät mäet eivät myöskään pääse uuvuttamaan pyöräilijää samalla nopeudella, jolloin voimia riittää ajaa enemmän.
 
3. Ajaminen ilman avustusta ei ole mahdotonta sekään. Sähköpyörä painaa toki enemmän, mutta laadukkaista komponenteista rakennettu pyörä rullaa hyvin ja sen voimansiirto toimii tehokkaasti vaikka sähköavustusta pidettäisiin pois kytkettynä. Raskaskin kuntoilu on siis tehtävissä!
 
4. Liikuntarajoitteisuuden ei tarvitse olla syy olla liikkumatta. Sähköpyörä mahdollistaa omien voimatasojen ja kykyjen mukaisesti pyöräilyn.
 
5. Pyöräily muuttuu sosiaalisemmaksi, kun eri tasoiset pyöräilijät pystyvät pyöräillä samaa matkaa samalla nopeudella.
 
sähköpyörä kokemuksia
MIPS pyöräilykypärä – Turvallisempi ja älykkäämpi Lumos Ultra

MIPS pyöräilykypärä auttaa estämään törmäystilanteissa pään kiertymistä kypärän sisällä ja vähentää...

Lue aiheesta
Turvallinen sähköpyörän akun säilytys talvella

Sähköpyörän akun säilytys oikein varmistaa akun toimimisen tarkoituksenmukaisesti usean vuoden ajan....

Lue aiheesta
Eurobike 2021 – Mitä odottaa pyöräalalta?

Eurobike 2021 pyörämessut pidettiin 1.9. – 4.9. Saksan Friedrichshafenissa. Zeppelinin keksimisestä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen lumessa

Sähköpolkupyörällä ajaminen lumessa voi olla hauskaa ja helppoa, tai todella hankalaa...

Lue aiheesta
Sähköpyöräkeskus mukana akkujen uusiokäyttöä selvittävässä CeLLife-hankkeessa

Sähköpyöräily on merkittävä tekijä liikkumisen murroksessa päästöjen vähentämiseksi, mutta täysin päästötöntä...

Lue aiheesta
Sähköpyörällä ajaminen oikein

Voiko sähköpyörällä muka ajaa väärin? Periaatteessa ei, mutta pyörän osia voi...

Lue aiheesta
Sähköpyöräily talvella – 9 vinkkiä

Sähköpyöräily talvella voi olla yhtä mukavaa ja huoletonta kuin kesälläkin. Lue...

Lue aiheesta
Sähköpyörä osamaksulla

Sähköpyörä osamaksulla on joustava tapa hankkia liikkumisen vapauttaa arkeen sekä vapaa-ajalle....

Lue aiheesta
Sähköpyörän kantama – miten lisätä sitä?

Sähköpyörien valmistajat ilmoittavat mallikohtaisen kantaman yleensä optimistisen arvion mukaan, jossa sähköpyörän...

Lue aiheesta
Täysjousto vai jäykkäperä? – Sähkömaastopyörän valinta

Sähkömaastopyörän valinta alkaa varmasti usean kohdalla kysymyksellä siitä, että haluaako alleen...

Lue aiheesta